Door WK verliezen commerciële zenders helft kijkers
- Media
- 7 jul 2014 @ 11:29
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieWK VoetbalKijkcijfersBereik
- 7 jul 2014 @ 11:29
- Redactie Media
Het succes van Oranje levert veel bedrijven extra inkomsten op, maar dat geldt zeer zeker niet voor de commerciële tv-zenders. Zij verliezen een kwart tot zelfs de helft van hun kijkers, aldus kijkcijfersexpert René van Dammen.
'De impact van het WK is enorm', zegt Van Dammen op NOS.nl. 'Bijna de helft van de mensen kijkt ’s avonds naar Nederland 1 waar het voetbal wordt uitgezonden. Dat is ongekend hoog.'
De andere zenders verliezen vrijwel allemaal kijkers. Nederland 3, RTL4, RTL5, SBS6, Veronica en zelfs vrouwenzender Net5 zijn een kwart of soms wel de helft van hun kijkers kwijt. 'Qua kijkcijfers kan ik beter een maand lang onder het dekbed gaan liggen, wachten tot het WK voorbij is', aldus Marco Louwerens, directeur van mannenzender RTL7. Zijn zender krijgt de grootste klappen. RTL7 had een marktaandeel van 6%, maar daar is nu nog maar 2% van over.
De enige zender die zich niet met voetbal bezighoudt en toch kijkers wint, is Nederland 2. Het marktaandeel van die zender is gestegen van 6,5 naar 8%. Dat komt deels door de tijdelijke verplaatsing van het NOS Journaal naar dat kanaal, dus profiteert de zender daarmee direct van de WK-wedstrijden op Nederland 1. Ook de specifieke 'anti-WK-programmering' werkt succesvol: met name KRO's detective-maand trekt veel kijkers. Op tijden dat er geen voetbalwedstrijden zijn, worden toegankelijke documentaires uitgezonden die ook verrassend goed scoren.
Meer voetbalgerelateerde tegenhangers van de WK-matches werken minder goed. Zelfs een programma als WK Lingerie kan het tijd niet keren voor een zender als Veronica. Bij RTL Nederland zullen de enigszins tegenvallende kijkcijfers van VI Oranje ook niet tevreden stemmen.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- VI Oranje
- kijkcijfers
- detectivemaand
- RTL4
- SBS6
- WK Lingerie
- WK
- bereik
- voetbal
- WK voetbal
- kijkers
- René van Dammen
- commerciële omroepen
- Veronica
- KRO
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing