De Correspondent gaat ook boeken uitgeven

De Correspondent gaat ook boeken uitgeven
  • Media
  • 4 aug 2014 @ 14:11
  • 24754 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaPrintOnlineVerdienmodellen

Het digitale opinieblad De Correspondent, dat louter door lezers wordt gefinancierd, gaat ook boeken uitgeven. Op 15 september verschijnt de eerste papieren publicatie: ‘Gratis geld voor iedereen’ van de eigen columnist Rutger Bregman. Ook wil De Correspondent ebooks gaan aanbieden tegen een ‘eerlijke’ prijs.

‘De Correspondent handelt vanaf vandaag ook in papier (en goedkope en deelbare ebooks)! Toen de heer Rutger Bregman vertelde dat hij weer een boek wilde schrijven, dachten we meteen: dat willen we zelf uitgeven.’ Dit meldde uitgever Ernst-Jan Pfauth vanmorgen op Facebook. Hij linkte daarbij naar een eigen artikel op De Correspondent, waarin hij de (afwijkende) visie van De Correspondent over het uitgeven van boeken uit de doeken doet.

‘We wilden niet zomaar een boek uitgeven, maar op een manier die ook echt bij De Correspondent past’, aldus Pfauth. Daar horen vier grondbeginselen bij:

  1. Je betaalt voor het ebook veel minder dan voor het papieren boek;
  2. Je kunt het ebook makkelijk uitlenen aan vrienden;
  3. De auteur krijgt een hoger honorarium dan gebruikelijk;
  4. Je kunt het boek ook bij De Correspondent zelf bestellen.

Het ebook is dus de basis, maar Pfauth zweert als online uitgever ook bij papier: ‘Voor de liefhebber van papier - en dat zijn er nogal wat, want papier maakt nog steeds 96 procent van de Nederlandse boekenmarkt uit - laten we ook een papieren editie drukken. Zo kun je het boek ook lezen zonder afgeleid te worden door emails, likes en tweets.’

Het boek dat de primeur krijgt heet voluit ‘Gratis geld voor iedereen. En nog vijf grote ideeën die de wereld kunnen veranderen’. Auteur Rutger Bregman is sinds de lancering correspondent Vooruitgang bij De Correspondent, waarbij hij schrijft over de noodzaak van utopisch denken. The Washington Post vertaalde en publiceerde zijn verhaal over het basisinkomen. In totaal zijn Bregmans verhalen op De Correspondent inmiddels door 1,3 miljoen mensen gelezen.

Lees meer over de uitgeef-filosifie van Ernst-Jan Pfauth op DeCorrespondent.nl.  



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken