Mercurs 2014: Waarom Carlein Kieboom écht vindt dat VT Wonen tijdschrift van het jaar is

Mercurs 2014: Waarom Carlein Kieboom écht vindt dat VT Wonen tijdschrift van het jaar is
  • Media
  • 1 dec 2014 @ 12:54
  • 26177 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • AwardsInnovatieContentInterviewPrint

VT Wonen beleefde een bijzonder jaar, met onder meer de start van een eigen tv-programma. Op 10 december 2014 dingt de Sanoma-titel mee naar de Mercur voor Tijdschrift van het Jaar, samen met Flow, Esquire, Quest en Volkskrant Magazine. MarketingTribune laat in de aanloop naar de uitreiking van de Mercurs 2014 alle hoofdredacteuren aan het woord. Vandaag is de beurt aan Carlein Kieboom van VT Wonen. ‘Wij zijn de stijlmeester, de trendsetter en altijd one step ahead.’

Wat was je eerste reactie toen je hoorde van deze nominatie? Was je verrast?

Carlein Kieboom: ‘Mijn eerste reactie was heel erg trots en uiteraard ontzettend blij! We hebben een geweldig jaar achter de rug waarin er op alle fronten zoveel is gebeurd. Het is vandaag de dag VT Wonen everyday & everywhere! Ook de ingezette koers en plannen voor de toekomst zijn helder en daar werken we nu met veel passie hard aan verder.

En verrast door deze nominatie? Eerlijk gezegd nee, in mijn ogen erg verdiend. We bestaan bovendien 50 jaar. Het winnen van deze prijs zou een mooie erkenning zijn voor alle inspanningen, de spreekwoordelijke kers op de taart om dit succesvolle jubileumjaar mee af te sluiten.’

Hoe heeft jouw tijdschrift zich het afgelopen jaar onderscheiden in het medialandschap?

‘We hebben de multimediale strategie van VT Wonen succesvol uitgerold. Het merk heeft het afgelopen jaar de transformatie doorgemaakt van een magazine naar een compleet woonmerk dat op alle podia aanwezig is: met unieke, inspirerende content en bijzondere samenwerkingen met derden, specials, een uitgebreide VT Wonen-huiscollectie, woonbeurs, social media, apps én een website. Eind september 2014 zijn daar twee grote projecten aan toegevoegd:

  1. Vtwonen.nl: ‘Inspiratie is de basis.’ Vanaf 25 september vind je op Vtwonen.nl een shop met meer dan 20.000 woonproducten en de inspiratie die je van VT Wonen gewend bent. Van inspiratie naar praktische invulling voor thuis met toepasbare ideeën én de mogelijkheid producten direct te bestellen. En dat allemaal op één plek. 
  2. VT Wonen TV: ‘Weer verliefd op je huis.’ Op zondag 28 september om 18:30 uur zijn we gestart met een gelijknamig woonprogramma bij SBS6 (tien uitzendingen in 2014). Presentator Viktor Brand, ikzelf en een team van stylisten helpen stellen weer verliefd te worden op hun huis. Verschillende woonsmaken? Met de handen in het haar zitten: Hoe maken we ons huis gezellig, spannend en mooi? Indeelstress? Kleurangst? VT Wonen lost woonproblemen op en zorgt ervoor dat de bewoners weer vlinders in de buik hebben. Kortom, een metamorfose-programma vol tips en ideeën voor iedereen.

De kijkcijfers (een kleine half miljoen per uitzending) zijn boven verwachting en ook de conversie van het tv-programma naar Vtwonen.nl is geweldig. We werken alweer hard aan seizoen twee die vanaf februari 2015 te zien zal zijn bij SBS6.’

Waarom moeten jullie dit jaar de prijs krijgen voor tijdschrift van het jaar?

‘Je wordt tenslotte maar één keer 50 jaar! Als je dan als merk met zo’n sterk en zorgvuldig opgebouwd woon-DNA zo met de tijd meegroeit. Bent waar de doelgroep is en alles van inspiratie, beleving tot producten kunt aanbieden. Waar ook vandaag de dag het printproduct zich in een moeilijke markt boven verwachting goed ontwikkelt en nog altijd een enorme motor is binnen het merk met een enorme fanbase…. dan kun je alleen maar concluderen: VT Wonen heeft het meer dan dik verdiend om tijdschrift van het jaar te worden.’

Ongeacht of je wint: hoe gaat jouw blad het volgend jaar nóg beter doen dan in 2014?

‘We gaan de hele carrousel (print, tv, event, online) nog beter en soepeler laten draaien en hard groeien in e-commerce met de verkoop van producten. Alle podia communiceren met en versterken elkaar waarbij het blad de belangrijke motor en smaakmakende stijlmeester is vol wooninspiratie. Daarin gaan we komend jaar ook weer bijzondere samenwerkingen met derden aan en blijven we iedere editie weer verrassen met inspirerende content op woonbied. Altijd one step ahead. Ook het product/dienst ‘advies van een VT Wonen-stilist bij jou thuis’ willen we landelijk gaan aanbieden.’

Tot slot: wat is voor jou de belangrijkste innovatie in het tijdschriftenvak en hoe ga jij die zelf toepassen?

‘Less is more! Focus aanbrengen, keuzes maken en wat je doet heel goed en gepassioneerd doen. Waarbij je te allen tijde bij elke merkstretch heel dicht bij het DNA van je merk moet blijven. Dit is de kritische succesfactor en maakt een merk geloofwaardig en authentiek. Waar je als consument graag bij wil horen en door wie je je graag wilt laten gidsen in een wereld met een overvloed aan keuzes.
LINDA, de winnaar van vorig jaar, is een goed voorbeeld van een merk uit het tijdschriftenvak met succesvolle nieuwe spin-offs zoals Linda Nieuws. We kijken ernaar om daar vanuit VT Wonen onze eigen toepassingen voor te vinden.’

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune.nl.

Lees ook de interviews van MarketingTribune met de hoofdredacteuren van de eveneens genomineerde titels Flow en Quest. Later deze week volgen Esquire en Volkskrant Magazine. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken