Jan Knikker: 'Dafne.com is Holland-promotie zonder tulpen'

Jan Knikker: 'Dafne.com is Holland-promotie zonder tulpen'
  • Media
  • 12 feb 2015 @ 13:11
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewOnlineCreatieMakersMedia

De Nederlandse creatieve industrie heeft sinds deze week een nieuw online magazine: Dafne.com. Deze Engelstalige 'etalage voor creatieve bedrijven en ontwerpers' besteedt aandacht aan Nederlands creatief werk op het gebied van Design, Dance, Architecture, Fashion, News, E-Culture en Entertainment. MarketingTribune sprak met initiatiefnemer Jan Knikker, in het dagelijks leven hoofd PR en BD van architectenbureau MVRDV. 'Dafne wil inspireren, sexy zijn.'

Ik kon de afzender van Dafne niet direct vinden in jullie persbericht. Wie is Dafne?

Jan Knikker: 'Dafne is een zelfstandig initiatief, opgericht door mij. Ik ben ook nog Hoofd PR en BD van architectenbureau MVRDV, dat kortgeleden erg bekend is geworden door de Markthal Rotterdam. Ervoor heb ik bijna tien jaar voor architect Rem Koolhaas gewerkt en daarvoor als redacteur bij een krant aan de Cote d’Azur.'

Waarom ben je Dafne.com gestart?

'Wat me opviel in het veranderende medialandschap de afgelopen tien jaar is dat de grote online designtijdschriften zoals bijvoorbeeld Dezeen altijd wel veel over Nederlandse ontwerpers berichten, maar als je het vergelijkt met de berichtgeving over architecten en ontwerpers die bij hen in de buurt zitten is het minder tot veel minder. Er wordt minder gepubliceerd en minder zelfstandig geschreven en meer geleund op persberichten. De grote, bekende bedrijven in de creatieve industrie doen het goed in het buitenland, maar de startups en jonge bedrijven hebben het moeilijk. Vrienden van mij die architect of ontwerper zijn, lukt het vaak niet om op Designboom of Dezeen te komen, maar ze zien tot hun frustratie dat Engelse of Italiaanse creatieven het wel redden met projecten die in hun ogen minder interessant zijn. Dat is natuurlijk niet gek: als je om de hoek zit en op dezelfde feestjes komt is de gunfactoor erg hoog.'

Waren er geen goede initiatieven in Nederland zelf?

Toen DutchDFA begon had ik even de hoop dat er zo'n website zou komen waar Nederlands ontwerp centraal zou staan maar uiteindelijk was de DutchDFA ook voor een groot deel zelfpromotie aan het doen om te bewijzen dat zij nuttig zijn. Je zag dan veel handenschuddende en contract-tekenende bobo’s op de site. Design.nl is helaas kapot gegaan, wellicht ook omdat zij niet echt de connectie met social media hebben gezocht. Dutchcreative en Clicknl hebben andere functies. Ik heb mijn idee hier en daar gepresenteerd, onder meer bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, maar het is me niet gelukt om er een overheidsproject van te maken. Toen heb ik het gewoon maar zelf opgezet.'

Wat wil je met Dafne.com bereiken?

'Waar het om gaat is dat je de ongelofelijke breedte van de creatieve industrie ziet en wel in de producten, en dan alles, van tuttig tot avant-garde. DAFNE wil sexy zijn, een groot publiek aanspreken en een directe link maken tussen de producten en de makers, indien beschikbaar zet ik links naar online shops erbij en adressen van winkels. Van de 97.000 bedrijven in de creatieve industrie is 47% heel klein. Toch hebben die nu ook vaak een webshop. Dat zei premier Rutte eerder deze week nog in De Markthal toen hij de groeiagenda van het MKB overhandigt kreeg. In die zin raakt Dafne de Zeitgeist.'

Is het je bedoeling om aan Holland-promotie te doen, in het kader van de VOC-mentaliteit die Rutte' voorganger Balkenende bepleitte?

'Het is een soort Holland PR maar dan zonder tulpen en windmolens, modern en uitgaand van de enorme conceptionele innovatiekracht van de creatieve sector. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als de overheid erin zou investeren en er meteen een sterke promotiemachine van zou maken. Maar wat ook belangrijk is: Nederlanders ronken niet graag en vinden nationalisme terecht verdacht. Daarom zullen we minder stilstaan bij de Nederlandse afkomst. Wij willen gewoon inspireren en de vele jonge makers een internationaal platform geven, in een omgeving met de grote namen. We hopen daarmee een interessant tijdschriftconcept te hebben en DAFNE via advertenties boven water te kunnen houden.'

Interview: Jeroen Mirck (platformmanager Media van MarketingTribune.nl) 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken