Storing regionale omroepen door fusie UPC en Ziggo

Storing regionale omroepen door fusie UPC en Ziggo
  • Media
  • 25 feb 2015 @ 11:33
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekBereikDigitaalMediaTelevisie

ROOS, de koepelorganisaties van regionale omroepen, roept de hulp in van staatssecretaris Dekker omdat het onaanvaardbaar is als de regionale omroep bij Ziggo slecht te ontvangen is. Door de fusie met UPC worden regionale kanalen verplaatst en blijken ze niet goed meer te ontvangen.

De Gelderlander maakt melding van 'sneeuw' op de regionale zenders door de verplaatsing naar voorkeuzekanaal 30. De wijziging van de uitzendfrequentie heeft met het voorkeuzekanaal in de zaplijsten niets te maken. Kijkers met verouderde kabelinstallaties, zoals slechte splitters en connectoren, kunnen blokvorming op bepaalde zenders krijgen als het signaal op de nieuwe uitzendfrequentie te zwak is.

De storing bij honderden Ziggo-klanten treedt intussen op in onder meer Utrecht en Den Haag na de omzetting van Ziggo op het UPC-netwerk, zo meldt Totaal TV. Ziggo koppelt de netwerken namelijk stapsgewijs aan die van UPC. De nieuwe uitzendfrequentie voor de regionale omroepen is volgens Ziggo gevoelig voor instraling van mobiele diensten, maar ook huishoudelijke apparatuur.

De frequenties waarop babyfoons, DECT-telefoons, 4G-diensten, Wifi en zelfs magnetrons werken, vallen evenwel vrijwel geheel buiten het frequentiebereik waarop de zenders via de kabel worden doorgegeven. Betere bekabeling biedt uitkomst bij zwakke signalen. Opmerkelijk is dat in het UPC-gebied amper of geen klachten zijn over de ontvangst van regionale zenders via dezelfde frequenties. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken