FD wint Citi Journalistic Excellence Award

FD wint Citi Journalistic Excellence Award
  • Media
  • 13 apr 2015 @ 09:28
  • 11821 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardsJournalistiekZakelijkMedia

Jeroen Molenaar, Yteke de Jong en Siem Eikelenboom hebben de Citi Journalistic Excellence Award gewonnen voor hun reconstructie van de teloorgang van Imtech in Het Financieele Dagblad. De prijs is opgezet als erkenning voor verdienstelijke financiële en economische verslaggeving.

Molenaar, De Jong en Eikelenboom werden verkozen door een onafhankelijke jury, samengesteld uit voorzitter Jan Schinkelshoek (voormalig hoofdredacteur Haagsche Courant en Tweede Kamerlid), oud CFO van KPN Carla Smits-Nusteling en Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum en voormalig hoofdredacteur Volkskrant. Bij de evaluatie van de ingezonden artikelen hanteerde de jury criteria als originaliteit van het onderwerp, schrijfstijl en schrijfvaardigheid, analyse van het onderwerp, gebruik van research en de impact van het artikel.

De uitreiking vond plaats in Café Hesp, stamkroeg van wijlen Harry Lockefeer, voormalig voorzitter van de jury. De prijs werd uitgereikt door Auke Leenstra, country officer van Citi Nederland en juryvoorzitter Jan Schinkelshoek. De jury had de volgende artikelen genomineerd:

  • De Volkskrant – Veel overtredingen bij verhuur AirBnB – Kaya Bouma, Merijn Rengers en Sybren Kooistra
  • Het Financieele Dagblad – Reconstructie Imtech – Jeroen Molenaar, Yteke de Jong en Siem Eikelenboom
  • NRC Handelsblad – De stiekeme overname van de crèche – Teri van der Heijden

De Benelux-winnaar van de Citi Journalistic Excellence Award gaat naar het 8-daags economisch en financieel seminar in New York City, dat wordt georganiseerd door de Columbia Graduate School of Journalism. Samen met vakgenoten uit andere landen krijgt de winnaar de mogelijkheid om met academici, mediaspecialisten, beleidsverantwoordelijken en overheidsfunctionarissen van gedachten te wisselen over de nieuwste ontwikkelingen binnen de globale economie en de financiële wereld. Verder gaat de winnaar op bezoek bij onder meer het IMF, de New York Stock Exchange, CNN Financial News, Wall Street Journal en Bloomberg Business News.

Voor de landenwinnaars is een beurs beschikbaar ter waarde van € 5.000 van Journalismfund.eu, waarmee ze kunnen werken aan een diepgaand en grensoverschrijdend kwaliteitsproject rond onderzoeksjournalistiek. Alle genomineerden krijgen gratis toegang tot Dataharvest, het Europese congres voor onderzoeksjournalistiek.

De winnaars van vorige edities van de Citi Journalistic Excellence Award in Nederland:

2014 – Chris Hensen en Ariane Kleijwegt, NRC Handelsblad
2013 – Pieter Couwenbergh, Johan Leupen en Jeroen Segenhout, Het Financieele Dagblad
2012 – Siem Eikelenboom en Gaby de Groot, Het Financieele Dagblad
2011 – Marcel aan de Brugh en Piet Depuydt, NRC Handelsblad
2010 – Marike Stellinga, Elsevier
2009 – Merijn Rengers en John Schoorl, de Volkskrant
2008 – Elske Schouten, NRC Handelsblad
2007 – Gerben van der Marel, Het Financieele Dagblad
2006 – Daan van Lent, FEM Business
2005 – Franka Rolvink, FEM Business

De Prijs voor Journalistiek Talent werd meer dan twintig jaar geleden door Citi gelanceerd in Latijns-Amerika en de Caraïben. Tien jaar geleden namen de eerste journalisten uit Azië deel en sinds 1995 ook uit Oost-Europa. Dit is het elfde jaar dat de prijs eveneens in Nederland is uitgereikt. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken