[Startups] Ronald Egas over Werkspot

[Startups] Ronald Egas over Werkspot
  • Media
  • 18 mei 2015 @ 06:57
  • 9911 x gelezen
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • NieuwkomersInterview

Werkspot is een online platform waarop je klussen kunt plaatsen voor in en om het huis en waar professionele vakmannen op kunnen reageren. Werkspot is in 2013 in Amsterdam gestart. In november is Werkspot in Italië uitgerold en wordt nog verder uitgerold in Europa. We spreken Ronald Egas, CEO bij Werkspot.

Wat is Werkspot?

Werkspot is marktleider op het gebied van online klusaanbesteding. Het principe van Werkspot is eenvoudig: opdrachtgevers plaatsen hun klus - hoe klein of groot ook - op de website. Ingeschreven klusbedrijven en vakmannen kunnen hier vervolgens op reageren. Zodra een klus is afgerond, geven opdrachtgevers een review aan de vakman. Door deze reviews krijgen medegebruikers een helder beeld van de kwaliteit van de vakman of het klusbedrijf.

Hoe en waar is Werkspot gevestigd?

Het kantoor van Werkspot is gevestigd in Amsterdam, op de Herengracht.

Van wie is Werkspot?

In april 2013 zijn alle aandelen van Werkspot verkocht aan Home Advisor, een dochter van IAC dat ook de datingsites Tinder en Lexa exploiteert. HomeAdvisor is wereldmarktleider in het bij elkaar brengen van consumenten en vakmannen als het gaat om klussen in en rond het huis. HomeAdvisor is gevestigd in de Verenigde Staten en beschikt over een netwerk van circa 80.000 vakmannen.

Werkspot is door deze overname onderdeel geworden van een internationaal concern dat zich volledig richt op het bij elkaar brengen van consumenten en vakmannen. In Nederland blijft Werkspot een zelfstandig bedrijf. Door de overname is een belangrijk fundament gelegd voor de verdere groei en ontwikkeling van Werkspot voor de lange termijn.

Hoe is Werkspot gefinancierd?

Werkspot is onderdeel van het aan de NASDAQ genoteerde IAC en investeert in de uitrol van Werkspot in Europa.

Wie zijn jullie klanten?

Werkspot heeft twee doelgroepen: enerzijds de consument die zijn klus plaatst en anderzijds de vakman die de klus kan uitvoeren. Ons verdienmodel is gebaseerd op de vakman. Het gaat om ZZP’ers en kleine klusbedrijven die een KvK-inschrijving hebben. Met een abonnement kunnen ze kunnen reageren op interessante klussen binnen hun vakgebied en werkomgeving.

Wat kan Werkspot dat andere bedrijven en online platformen niet kunnen?

Momenteel schieten nieuwe klussites als paddenstoelen uit de grond. Dat is een goed teken, want dit geeft aan dat de markt booming is.

Om de website en het product te verbeteren, testen we veel onder onze vakmannen en consumenten. Innoveren is belangrijk om andere bedrijven voor te blijven. Ook hebben we als doel om vakmannen in korte tijd succesvol te maken, vandaar dat we ze actief begeleiden.

Verder hebben we een mass media campagne gebaseerd op insights die leven bij consumenten. Hierdoor hebben we in korte tijd een sterk merk in de markt gezet en de consumenten aan ons weten te binden. En waar werk is, komen vakmannen.

Wat heeft Werkspot nodig om te kunnen groeien?

Werkspot is in staat snel te groeien, met name aan de consumentenkant. Het aantal opdrachten is ten opzichte van vorig jaar gestegen met 30%. Werkspot is steeds beter in staat de vakmannen succesvol te maken door een intensieve begeleiding in online ondernemen. De basis is gelegd en hier gaan we komende jaren de vruchten van plukken.

De komende jaren zullen we veel investeren om de vakmannen nog beter te bedienen met de juiste klus voor de juiste prijs. Ook moet er constant een balans zijn tussen vraag en aanbod. Opdrachtgevers moeten genoeg reacties binnenkrijgen, maar voor vakmannen moet de concurrentie ook gezond blijven.

Wat gaat Werkspot in 2015 neerzetten?

De naamsbekendheid van Werkspot groeit hard en ook het aantal opdrachten op Werkspot. Werkspot wil door zijn massa mediale inzet de kanaalvoorkeur van consumenten definitief veranderen. Werkspot heeft als first mover een missie: the category killer worden in de markt van online klussen. Op Funda zoek je een huis, op Booking zoek je een hotel en op Werkspot zoek je een vakman.

Wat zijn de ambities van Werkspot?

Eind 2012 ben ik aangesteld als CEO van Werkspot.nl om de markt in Nederland te veroveren en Werkspot.nl internationaal uit te rollen. In oktober 2014 is het moment aangebroken de stap te maken naar het buitenland. Het moederbedrijf HomeAdvisor is al actief in Engeland en Frankrijk, vandaar dat Italië is gekozen als eerste land. Italië groeit sneller dan verwacht en dit biedt mogelijkheden om snel uit te rollen naar andere landen.

www.werkspot.nl

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken