Christian van Thillo: 'Persgroep investeert in hah-media'

Christian van Thillo: 'Persgroep investeert in hah-media'
  • Media
  • 8 jun 2015 @ 08:10
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • MediastrategieMediaJournalistiekInnovatie

De Persgroep verblijft met adverteerders, mediabureaus en de fine fleur van de Nederlandse vakmedia twee dagen in Kopenhagen voor de Advertiser's Summit. Het optreden van Christian van Thillo was het afgetekend hoogtepunt van het evenement. 'Met one-stop-shops voor lezers zoals huis-aan-huis-bladen kunnen we de concurrentie aan met Google en Facebook.'

Adverteerders en mediabureaus, het is verwend volk. Ze worden zo vaak voor zoveel events uitgenodigd dat ze het meeste achteloos laten passeren. Maar dat geldt niet voor de Advertisers Summit van De Persgroep. Dit jaar in Kopenhagen. Onder de 170 deelnemers veel mensen die er bij eerdere edities in Berlijn en Hamburg ook al bij waren.

Change Your Perspective

Thema dit jaar is 'Change Your Perspective'. Er zijn tal van topsprekers geprogrammeerd maar het spreekt voor zich dat iedereen uitkeek naar het optreden van Persgroep CEO Christian van Thillo, sinds de recente overname van Wegener de grootste mediawerkgever van Nederland.

Van Thillo stelde niet teleur - en dat is een understatement. Hij wilde zich aan de tijd houden en omdat hij zoveel te vertellen had, manifesteerde hij zich als een spraakwaterval die nieuws, visie, strategie en grappen in hoog tempo met elkaar afwisselde. De eerder genoemde fine fleur van de vakmedia kon hem maar met moeite bijhouden. Gaan we!

We vinden allemaal dat het hard gaat met digitaal. Van Thillo ook: 'We staan pas aan het begin van de digitale revolutie. De netwerken die onze economie voorsturen, groeien exponentieel. Dit gaat onze hele maatschappij veranderen. Er komt een golf van innovatie op ons af die disruptief zal zijn voor alle industrieen. Media is de industrie die als een van de eerste met deze disruptieve krachten te maken kreeg. Classifieds zijn naar het internet gegaan en komen nooit meer naar print terug. Sommige uitgevers zijn deze eerste klap nooit meer te boven gekomen maar dat was pas het begin. Ook display advertising kreeg concurrentie van het net met prijsdruk als een van de gevolgen. Advertenties waren een aantal jaren terug goed voor 40 procent van onze inkomsten. Nu is dat 23 procent.'

'Alle media worden automated'

Persgoep investeert volop in digitale innovatie, alleen al 19 miljoen euro in 2014. Van Thillo: 'Alle media worden automated: internet, televisie, radio, nieuwsmedia - alles. Innovation is key. Maar daar zeg ik bij: durf na te denken over wat echt werkt, wat marcheert. 77 procent van onze inkomsten komt uit de lezersmarkt. Daarin is en bijft print van eminent belang in termen van bereik en omzet. Dat gaan we niet weggooien, sterker nog - wij investeren hevig in print. Want hoe belangrijk digitaal ook wordt, niet alles wordt digitaal. Dus het wordt en-en. We investeren ook in pure digital producten en in hybride producten, we hebben inmiddes 120.000 abonnees die hebben gekozen voor een hybride abonnement. Betalende abonnees wel te verstaan. Daarbij geef ik royaal toe dat ik niet weet waar wij over drie jaar als uitgever precies zullen zijn. Ik sterk me met de wetenschap dat ik daarin niet alleen sta.'

Onlangs lanceerde Persgroep digital magzinePAPER. Van Thillo: 'PAPER is niet een reactie op Blendle. Ik vind Blendle heel leuke jongens. Zij begrijpen journalistiek. Ze hebben een mooie website gemaakt maar ik vind hun product niet dwingend genoeg. We doen wel mee hoor maar ik heb er geen spijt van dat Persgroep geen aandeel heeft genomen. PAPER is een idee van Barbara van Beukering en een reactie op de frustratie dat het internet eindeloos is en je weg er moeilijk te vinden is. PAPER geeft de lezer 15 artkelen per dag die ertoe doen en that's it. Eind. Net gelanceerd en we hebben inmiddels 1000 betalende abonnees.'

'Je bent gek dat je Wegener overneemt!'

Velen verklaarden Van Thillo voor gek toen de Persgroep Wegener overnam. Op de Advertiser's Summit bevestigt hij deze vaststelling: 'Ik ben een van de grootste gekken van Europa. Maar ik geloof in Wegener. Naarmate onze wereld groter wordt, wordt lokaal en regionaal nieuws steeds belangrijker. Ik weet dat veel mensen in de Randstad het idee hebben dat er buiten de Randstad niets is maar in het deel van Nederland waar de dagbladen van Wegener verschijnt, wordt 40 procent van het Nederlands BNP gerealiseerd. Goed, Persgroep neemt Wegener over en wat nu? Het antwoord is: eerst hard en snel ingrijpen. Dan ook echt kiezen voor de mensen die blijven en vervolgens een kwaliteitsslag maken. Snelheid is daarbij van het grootste belang want je kunt niet te lang met jezelf bezig blijven - wij moeten met onze klanten bezig zijn.'

Naast een groot portfolio aan regionale dagbladen heeft Persgroep door de overname van Wegener ook een vele huis-aan-huisbladen in handen gekregen. Van Thillo: 'Huis-aan-huis bladen hebben een sterke relatie met hun lezers. Ik weet dat sommige adverteerders niet meer in huis-aan-huis bladen geloven maar dat is mijns inziens onterecht. Huis-aan-huisbladen genereren hoge respons en conversie. Wij gaan websites ontwikkelen die van de wereld tot aan de voordeur komen. Ik geloof heel sterk in een one-stop-shop voor lezers. Met tal van mogeijkheden voor adverteerders want op lokaal niveau zijn advertenties nieuws voor lezers. Dit is ook een gebied waar we de concurrentie met Google en Facebook goed aankunnen.'

Van Thillo werpt tot slot een blik op de toekomst: 'In Q3 en Q4 2015 komen wij met een aantal belangrijke digitale innovaties. In 2016 komen wij met een grote digitale innovatie. Ik zou zeer teleurgesteld zijn als dat niet gaat lukken. In 2020 zullen de uitgeefactiviteiten van Persgroep groeien. Dat wil zeggen dat in 2020 de omzetgroei van onze multimediale uitgeefproducten de oplagedaling van onze printproducten zal overtreffen.' 

www.persgroep.nl
www.persgroepadvertising.nl



Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken