ThePostOnline bezuinigt, maar houdt kapsones

ThePostOnline bezuinigt, maar houdt kapsones
  • Media
  • 15 jun 2015 @ 10:22
  • 27007 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • VerdienmodellenMediaJournalistiekOnlineZakelijk

Nieuwssite ThePostOnline moet fors bezuinigen. De tweekoppige hoofdredactie, bestaande uit het recalcitrante duo Bert Brussen en Bas Paternotte, kan per 1 juli alle andere (freelance) redacteuren en columnisten niet meer betalen. Door een wrange samenloop van omstandigheden viel deze onheilstijding afgelopen vrijdag samen met een eigen medewerkersborrel in De Balie, waar de hoofdredactie en geldschieter Vereniging Veronica het glas hieven met diezelfde freelancers. MarketingTribune was aanwezig bij deze bizarre borrel.

'En dan te bedenken dat al deze mensen net te horen hebben gekregen dat TPO ze niet meer gaat betalen.' Mediawetenschapper Pieter Bakker nipt enigszins verbaasd van zijn biertje, want de sfeer op het terras van debatcentrum De Balie is allerminst bedrukt. Het lijkt wel alsof deze lang geleden aangekondigde borrel uiteindelijk fungeert als uitlaatklep. Drinken om te vergeten?

Extreem bezuinigen

Eerder deze vrijdag maakte hoofdredacteur Bert Brussen via een afgesloten Facebook-post (die razendsnel uitlekte naar de Volkskrant) bekend door enkele 'minder goede' kwartalen 'genoodzaakt' te zijn 'extreem te bezuinigen'. Of zoals hij het omschrijft: 'Van aardig wat budget moet ik terug naar "zoals-het-ooit-was-op-de-zolderkamer"-budget.' Hij zou er 'haast een nier voor afstaan' om zijn vaste freelancers financieel te behouden, maar dat kan simpelweg niet uit.

Als rompredactie gaan Brussen en Paternotte nu verder, ondersteund door mensen die gratis berichten en columns willen blijven schrijven. Volgens Brussen is 'het overgrote deel' bereid om dit te blijven doen, 'omdat ze in TPO geloven'.

Op de borrel spreek ik een paar van die freelancers, waaronder cultureel/culinair redacteur Dirk Koppes (ex-Carp, ex-De Pers). Natuurlijk baalt hij dat een betalende opdrachtgever wegvalt, maar hij lijkt niet verloren voor TPO. We drinken er nog een biertje op. Om de stemming erin te houden deelt Piet Hoffman van Veronica Holding gretig bierflesjes met draaidop rond.

Lachend doorborrelen

Er wordt volop gelachen op de TPO-borrel, alsof er niks aan de hand is. Yoeri Albrecht loopt breedlachend rond, terwijl hij toch degene is geweest die als voorzitter van TPO-investeerder Vereniging Veronica de geldkraan heeft dichtgedraaid. Ook uitgever Jan-Jaap Heij borrelt gezellig mee. Tegen Villamedia.nl zei hij eerder op de dag: 'We hebben onze bedrijfsvoering tegen het licht gehouden en ons afgevraagd hoe we ook in de toekomst gezond blijven. Dit was onze conclusie.'

Zowel Brussen als Paternotte zijn prima aanspreekbaar, al hebben ze het liever over andere zaken dan het slechte nieuws van eerder op de dag. Op Facebook schreef Brussen al: 'Over de financiële bedrijfsvoering kan ik verder niks zeggen, dus bespaar je de moeite op deze warme dag.' Deze vrijdag wordt er tot laat doorgeborreld met vaste gasten als Bart Nijman (GeenStijl), Annabel Nanninga (Jalta.nl) en cabaretier Hans Teeuwen. Aan kapsones geen gebrek.

Hoe nu verder?

Laten we er dan zelf eens een analyse op loslaten. Deze sanering bij The Post Online leert dat online nieuwsmedia vooralsnog blijven worstelen met hun verdienmodel. Het meeste nieuws op internet is gratis, dus moeten advertenties de kosten compenseren. Die rekensom pakt bijna overal negatief uit, tenzij een nieuwssite écht groot is. Marktleider NU.nl schrijft zwarte cijfers, maar voor een challenger als TPO is dat lastig. Dit voorjaar werd de magische grens van één miljoen unieke bezoekers in een maand tijd geslecht, maar dat is geen vaste prik. TPO scoorde enorm door als een van de weinige sites de onthoofdingsvideo's van IS te tonen, maar dat is nog geen garantie om al die ramptoeristen veelvuldig te laten terugkeren.

Hoe nu verder met ThePostOnline? Vooralsnog gaat de site door in een afgeslankte vorm die doet denken aan de begintijd, toen Brussens DeJaap.nl (tegenhanger van VARA's linkse opiniesite Joop.nl) een make-over kreeg. Het uitgedunde team (eind vorig jaar vertrok mede-oprichter Mark Koster al naar Quote) zal meer nog dan voorheen moeten steunen op gratis gastauteurs, net zoals de meeste andere grote websites dat doen. Daarnaast gaan de makers op zoek naar 'nieuwe fondsen'.

Ondertussen reageert Brussen op Facebook, niet achter een slotje, traditioneel Brussiaans op de brengers van het slechte nieuws over zijn geesteskind. 'Alstublieft: de Volkskrant. Karaktermoord zoals het hoort. Goed Volk, het ware gelaat. Beetje trots vandaag, Laurens Verhagen? "Samenwerken met Brussen is volgens oud-werknemers erg moeilijk. Er wordt regelmatig geschreeuwd of gescholden tegen medewerkers." Trieste rancuneuze oude media. In 150 jaar nog altijd geen fuck veranderd.'

En toch, die traditionele media ('Het Reservaat', volgens een boze Brussen) hebben vooralsnog diepere zakken om online journalistiek te bekostigen. Zo werd de Volkskrant op diezelfde vrijdagavond bekroond met een prijs van de Vereniging Online Journalisten Nederland (VOJN) voor het online storytelling-project Refugee Republic. Ook de TPO-tegenhanger De Correspondent viel in de prijzen. Dat zegt allemaal niks over winstgevendheid, maar het laat wel zien dat er verschillende manieren zijn om invulling te geven aan online journalistiek. De toekomst zal leren welke partijen uiteindelijk duurzaam blijken te zijn.

Jeroen Mirck is platformmanager Media van MarketingTribune. Disclaimer: In 2009 en 2010 werkte hij mee aan de oprichting van TPO-concurrent Joop.nl.  



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken