Vrouwen nemen Rembrandts Nachtwacht over
- Media
- 24 jul 2015 @ 11:35
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Concept
- 24 jul 2015 @ 11:35
- Redactie Media
Waar Rembrandts meesterwerk in de zeventiende eeuw stond voor machtige mannen, staat de Nieuwe Nachtwacht voor krachtige vrouwen, die bijdragen aan economische groei in Nederland door ondernemerschap te stimuleren.
Een Nachtwacht met alleen maar vrouwen… wat zou Rembrandt daarvan gevonden hebben? We zullen het nooit weten, maar vanaf 5 september is in Felix Meritis in Amsterdam een remake van zijn meesterwerk te zien vol krachtige, ondernemende vrouwen. De Nieuwe Nachtwacht is het resultaat van een samenwerking tussen kunstenaarsduo E2 (Kleinveld & Julien) en ondernemer Müfide Halaceli.
Waar Rembrandts meesterwerk in de zeventiende eeuw stond voor machtige mannen, staat de Nieuwe Nachtwacht voor krachtige vrouwen, die bijdragen aan economische groei in Nederland door ondernemerschap te stimuleren.
Krachtige vrouwen
Neelie Kroes neemt de rol van kapitein Banning Cocq over. Als Special Envoy van StartupDelta wil ze, samen met directeur Sigrid Johannisse, Nederland als startup-land op de kaart zetten. Kroes wordt op de Nieuwe Nachtwacht geflankeerd door Sylvia Toth, die Content Beheer in 1986 naar de beurs bracht. Rechts achter haar staat Karin Jakobsen van Brightpensioen.nl, op de plek van Jan Clasen Leijdeckers, een man die zijn vrouw en kinderen met schulden achterliet toen hij overleed. De boodschap dat je voor je pensioen moet sparen gaat niet verloren in deze versie. Rechts van Jakobsen wijst Corinne Vigreux van TomTom de weg. Janke Dekker, actrice en theaterproducent, houdt de Nederlandse vlag vast. Het meisje op de versie uit 1642 is vervangen door een jongetje. Rembrandts Nachtwacht heeft dertig geportretteerden die niet allemaal zichtbaar zijn, op deze versie van E2 en Halaceli zijn alle gezichten te zien.
Müfide Halaceli & Elizabeth Kleinveld
Müfide Halaceli, art director van Müfide Hair & Art, droomde al vier jaar van een remake van de Nachtwacht met vrouwen. Elizabeth Kleinveld en Epaul Julien werken onder de naam E2 al net zo lang aan hun serie In Empathy We Trust. Deze serie, waarbij ze meesterwerken uit de kunstgeschiedenis met een twist opnieuw afbeelden, daagt de kijker uit om na te denken over stereotypen met betrekking tot ras, cultuur en gender.
Meeting of the minds
Tijdens de kunstbeurs PAN Amsterdam in 2014 zag Halaceli E2’s remake van Rigauds Lodewijk XIV in de stand van Eduard Planting. Toen Halaceli en Kleinveld in gesprek raakten, was er onmiddellijk een klik, een meeting of the minds. Binnen een paar weken wisselden ze van gedachten met StartupDelta-directeur Sigrid Johannisse. Johannisse was meteen enthousiast en dacht mee over het benaderen van vrouwen.
Felix Meritis
Als historische locatie voor de fotoshoot vonden ze Felix Meritis aan de Amsterdamse Keizersgracht. Het team van Felix Meritis vond het Nieuwe Nachtwacht-plan zo goed dat het voorstelde om het werk daar tentoon te stellen voor het naar het Dutch Centre in Londen gaat, waar Kleinveld en Julien in oktober exposeren met werk geïnspireerd door de Nederlandse meesters.
Op 26 september, van 16.00-17.30 uur, zullen vrouwelijke topondernemers bij Felix Meritis met elkaar in gesprek gaan over de vraag: wat is er nodig om een succesvolle ondernemer te zijn? Krachtige vrouwen die centraal staan in de Nieuwe Nachtwacht komen aan het woord tijdens dit publieke debat over vrouwelijk leiderschap.
Het werk is van 5 september t/m 4 oktober 2015 te zien in:
Felix Meritis, Keizersgracht 324, Amsterdam
Locatie: Voorkamer, Felix in de Steigers
Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur
Gratis toegang tijdens openingstijden en tijdens programma's.
www.felixmeritis.nl
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing