Zwarte Piet krijgt een eigen glossy

Zwarte Piet krijgt een eigen glossy
  • Media
  • 17 nov 2015 @ 11:35
  • 17387 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintPromotieMaatschappijMarketing

Na Linda, Matthijs en Johan krijgt nog een andere markante persoonlijkheid van Nederland een glossy: Zwarte Piet. Het tijdschrift PIET is het eerste overzicht van mogelijkheden om de traditie van Sinterklaas te vernieuwen, met artikelen en beelden van acteurs, kunstenaars, filmmakers, muzikanten, (kinderboeken)schrijvers, ondernemers, wetenschappers, onderwijzers, activisten, opiniemakers en kinderen. De glossy PIET wordt op donderdagavond 19 november gelanceerd, tijdens het programma ‘Who’s afraid of Zwarte Piet?’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het sinterklaasfeest is een van de meest geliefde tradities van Nederland. De laatste jaren is een van de hoofdrolspelers van dit feest, Zwarte Piet, aan verandering onderhevig. Sinds 2011 lijkt deze verandering in een stroomversnelling te zijn gekomen. Vijf diversiteitswetenschappers van de Erasmus School of History Culture and Communication en mediaprofessionals uit Amsterdam en Rotterdam hebben daarom de handen ineengeslagen om een glossy uit te brengen.

'Handboek voor moderne Sinterklaas-viering'

De glossy, bedoeld als handboek voor de moderne sinterklaasviering, laat zien hoe veranderingen in het sinterklaasfeest op creatieve manieren in binnen- en buitenland plaatsvinden. Het kan inspiratie bieden voor diegenen die nadenken over de vorm en invulling van het eigen sinterklaasfeest, of het nu scholen, bedrijven, media of families zijn.

Aan PIET zijn bijdragen geleverd door onder meer Sunny Bergman, rapper Akwasi, oud-minister Hedy d’Ancona, schrijver Abelkader Benali, Damiaan Denys, Arthur Japin, Tanja Jess, Rossana Kluivert, Irene de Kom-Avogadri, Howard Komproe, Charly Luske, Anousha Nzume, Pauline van der Meer Mohr, Hadewych Minis, Jörgen Raymann, Louise Schiffmacher, Sylvana Simons, Alex van Stipriaan, Sylvia Stuurman, Peter R. de Vries en Sylvia Witte.

Steun van Stichting Democratie & Media

De glossy is mogelijk gemaakt met steun van Stichting Democratie en Media, Erasmus Trustfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en Erasmus School of History Culture and Communication.

PIET verschijnt eenmalig in een oplage van 5.000 exemplaren en wordt gedistribueerd door Trichis. Het blad is verkrijgbaar vanaf 20 november bij Bruna, Bijenkorf, Bol.com en boekhandels voor 9,95 euro. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken