YouTube-sterren starten eigen tv-zender #FIRST

YouTube-sterren starten eigen tv-zender #FIRST
  • Media
  • 1 dec 2015 @ 10:19
  • 11763 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • VideoTelevisieVloggenMakers

Een groep populaire Nederlandse YouTube-vloggers begint een eigen tv-zender. #FIRST gaat vanaf 7 december vijf dagen per week een uur live uitzenden vanuit studio DeSmet in Amsterdam.

Het nieuwe kanaal #FIRST zendt vijf dagen in de week uit vanaf 15.30 uur, vanuit DeSmet studio in Amsterdam. De zender is exclusief te zien op kanaal 13 van Ziggo en bereikt daarmee vanaf de start 4,2 miljoen huishoudens in Nederland. De twee belangrijkste programma’s zijn ‘FIRST Gaming’ en het comedy- en entertainmentprogramma ‘AAA!!!’. De zender start met een uur live-programmering per dag en groeit langzaam naar meer.

Populaire vloggers

Een aantal aan de zender verbonden namen zijn onder andere Veras Fawaz (Fijne Vrienden), Joost Klein (Eenhoornjoost), Defano Holwijn, Thomas Smagge (Theaumes), Ronald en Timo (HetGamePortaal), Job van Grafhorst (DoeMaarGamen), Thijs de Bondt, Darcy Lazar (De Theemutsen), Dylan Peys, aangevuld door nieuw presentatietalent zoals Hila Noorzai, maar ook Miss Nederland 2015 Jessie Jazz.

Het presentatietalent is bij elkaar goed voor meer dan 1,5 miljoen abonnees op YouTube en andere online kanalen. De meeste presentatoren doen tegelijkertijd redactie, productie en regie, zoals ze dat ook voor hun eigen online kanalen doen. De coørdinatie is in handen van NewBeTV

Veras Fawaz, bekend van het YouTube-kanaal ‘Fijne Vrienden’, programmamaker en presentator bij #FIRST: 'Episch natuurlijk, dat we dit gaan doen. Elke dag Live TV maken. Ik kan niet wachten! We worden allemaal wel gevraagd mee te doen aan ‘normale’ TV programma’s, maar dat voelt toch altijd een beetje alsof je te gast bent op andermans feestje, om dat feestje nog een beetje jong te laten voelen. Nu hebben we het echt in eigen hand.'

Van online naar lineaire televisie

Waarbij RTL, SBS en NPO juist meer online en on-demand hun kijkers proberen te bereiken, laat #FIRST een exact tegengestelde beweging zien. Van online naar lineaire TV, nergens later terug te zien. De YouTube-makers spelen hierbij in op de trend dat hun kijkers online elke dag op vaste tijdstippen met z'n allen klaarzitten voor de nieuwste upload van hun video’s. Ook al is deze later nog te bekijken. Het echte community-gevoel, er samen als eerste bij zijn. Maar ze richten zich ook op de inmiddels tientallen miljoenen live-kijkers die regelmatig live naar gaming content kijken op YouTube-concurrent Twitch.

Thomas Smagge, bekend van het YouTube kanaal ‘Theaumes’, programmamaker en presentator bij #FIRST: 'Bij ons is alles nu, niet later. Gemist? Jammer joh, dan had je er maar bij moeten zijn! Je moet ons zien als een community, alles in interactie met de kijkers thuis. Via Instagram, Twitter, Skype, WhatsApp en zelfs Telegram kunnen ze er live bij zijn en meedoen. Wij gaan dus niet onze YouTube-filmpjes nog eens een keer uitzenden op TV ofzo, haha! Het is echt iets totaal nieuws. Een soort Snapchat, meets Twitch, meets YouTube, meets TMF - toen het net startte.'

Commercials op maat

Ook met het commercialblok wordt het over een nieuwe boeg gegooid. Wil je op #FIRST adverteren, dan kan dat niet met normale spotjes die ook elders te zien zijn. Spotjes worden speciaal voor #FIRST gemaakt, geheel in stijl en tone-of-voice van de zender.

Bas van Teylingen, Creative Director van #FIRST: 'Het is de bedoeling dat kijkers gaan uitkijken naar het commercial blok, omdat de filmpjes leuk en grappig zijn en passen bij de zender. De commercials vormen wat dat betreft echt onderdeel van de programmering. Als dat als gevolg heeft dat we in het begin geen adverteerders hebben, dan is dat maar zo. Ze mogen er alleen op als ze heel erg leuk zijn. We maken #FIRST voor de kijkers, niet voor de adverteerders.' 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken