[Interview] Louaie El Rowidi over CABTURE

[Interview] Louaie El Rowidi over CABTURE
  • Media
  • 4 mrt 2016 @ 10:48
  • 30095 x gelezen
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Interview

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet MarketingTribune een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Louaie El Rowidi, mede-oprichter van CABTURE.

Wat is CABTURE?  

CABTURE is een taxi-startup. Maar in tegenstelling tot de omstreden taxi-bestelapps, richten wij ons niet op de bestelling van de rit, maar op de belevenis van de reis. CABTURE is een innovatieve Out of Home exploitant die zich specialiseert in de taxibranche. Wij zijn marktleider in premium taxireclame en zijn gespecialiseerd in het bereiken van waardevolle doelgroepen voor adverteerders. Wij zetten taxi's in als het visitekaartje van wereldsteden en voor premium merken. CABTURE biedt een uniek communicatiekanaal voor adverteerders via de bestickering van taxi’s, tablets aan boord en reclame-daklichten. Tevens leiden wij de chauffeurs op tot brand ambassadors.

Waarom ben je CABTURE begonnen? 

Door mijn fascinatie voor reistijd ben ik dit avontuur aangegaan. Ik houd van reizen. En net als de meeste mensen kan ik me heel goed herinneren waar ik ben geweest, de reis er naar toe blijft ons echter vaak minder goed bij. Waardoor komt dit? De reis is meestal saai en maakt hierdoor geen indruk op ons.

Dit vond ik merkwaardig, wij Nederlanders zijn toch gemiddeld anderhalf uur per dag onderweg. Wat gebeurt er met deze reistijd? Nou, eigenlijk helemaal niets. Sterker nog: reistijd wordt vaak beschouwd als verloren tijd.

Dit fenomeen heb ik tijdens mijn studie Commerciële Economie onderzocht door naar diverse vormen van transport te kijken op regionaal, nationaal en internationaal niveau. Aan het einde van mijn studieloopbaan had ik een dijk van een onderzoeksplan over ‘travel experience & passenger journey’ geschreven. Via mijn docenten ben ik voorgesteld aan toonaangevende luchtvaartmaatschappijen die mijn ideeën voor de exploitatie van reistijd en reisbelevenis met belangstelling aanhoorden en mij het advies gaven om op een toegankelijkere en laagdrempeligere markt een proof of concept te houden.  

Op deze manier ben ik in de omstreden taximarkt gerold, waar ik al snel concludeerde dat er een discrepantie was in kwaliteit en niveau van taxi's. Ik zag hoe vakkundige betrouwbare chauffeurs moeite hadden zich te onderscheiden van concullega's die er met de pet naar gooiden, niets om uitstraling gaven, korte ritten weigerden en toeristen meer dan eens een blokje om reden. In Amsterdam was dit probleem al jaar en dag bekend bij de gemeente en de centrales. Dus ben ik het dialoog met hen aangegaan om te kijken hoe mijn plan over reisbelevenis hier een verandering in kon brengen. CABTURE heeft de taxicentrales gevraagd om hun beste chauffeurs aan te dragen, vervolgens ondergingen deze een selectie, screening en training op niveau van merkvertegenwoordiging en gastheerschap. Middels deze trainingen werden chauffeurs bewust van de waarde van klantbelevenis en hun rol als het visitekaartje van de stad. Deze taxichauffeurs werden vervolgens ingezet voor reclamecampagnes van merken die aansloten bij hun werkgebied en passagierssegment. Hiermee werd een taxi onderscheidend in de ogen van passagiers en werd de chauffeur beloond voor zijn gastheerschap en (merk)vertegenwoordiging met extra inkomsten uit reclame.  

Kort gezegd hebben we de aanpak omgedraaid; daar waar gemeente en handhaving slecht gedrag bestraffen, gingen wij juist goed gedrag belonen, dit noemen we positive reinforcement. Deze formule bleek zeer succesvol en inmiddels hebben we een landelijk dekkend taxinetwerk van chauffeurs en hebben we een wachtlijst van kandidaten die graag een merk willen vertegenwoordigen en iets extra's willen verdienen. Wij bouwen een vertrouwensrelatie op met onze chauffeurs, ze vrezen ons niet maar respecteren ons juist omdat we hen helpen het beste uit zichzelf te halen. Dit merken de chauffeurs aan de reacties van hun passagiers, de extra ritten die het hen oplevert en de extra reclame-inkomsten uit campagnes van toonaangevende merken. 

We zijn nu ook een vertrouwde partner voor de gemeente en taxicentrales, omdat onze aanpak aantoonbaar verbetering te weeg heeft gebracht in het personenvervoer.

Hoe en waar is CABTURE gevestigd? 

Wij houden kantoor in het levendige en inspirerende startup eco-systeem B. Amsterdam, te Amsterdam. 

Van wie is CABTURE? 

CABTURE is opgericht door Ismail Ouahhoud en ikzelf. De aandeelhouders zijn wijzelf en de crowd die in ons heeft geïnvesteerd via Symbid.nl.

Het gedachtegoed van CABTURE is echter van iedereen; reizigers, adverteerders, de gemeenten, taxicentrales en diens chauffeurs. Uiteindelijk heeft iedereen baat bij een aangenamere reis en een betere belevenis van een stad en haar lokale bedrijvigheid. Dit collectieve belang wordt duidelijk als je kijkt naar wie onze strategische partners zijn en met wie we samenwerken, waarvan de belangrijkste: Iamsterdam, gemeentes Amsterdam & Rotterdam, RAI, Schiphol Group, horeca, hotellerie, evenementenorganisaties en de grootste taxicentrales van Nederland. 

Hoe is CABTURE gefinancierd?

Tot vorige week was dit geheel uit eigen omzet. We zijn in 2014 begonnen met het bestickeren van enkele taxi's, deze inkomsten zijn geherinvesteerd in de uitbreiding van onze reclamediensten en het taxinetwerk. Op deze manier konden we steeds grotere campagnes aannemen en naar steeds meer steden uitbreiden. Op een gegeven moment bereik je een glazen plafond en wordt het complexer om de exponentiële groei te behouden, daarom zijn we iets meer dan een week geleden begonnen aan onze eerste investeringsronde, onlangs hebben we via crowdfunding ons eerste doelbedrag bereikt in 8 dagen.

Wat kan CABTURE dat andere organisaties niet kunnen?

Verloren reistijd een waarde geven door het creëren van belevenissen middels interactieve reclame. Wij weten passagiers te verbinden met de bijzondere dingen in hun omgeving die normaal gesproken aan hun voorbij gaan. Wij begrijpen dat reizigers hele vatbare mensen zijn, ze zijn onderweg, afwachtend tot ze hun eindbestemming bereiken. Wij weten exact de diensttijden en het passagierssegment van onze taxi's, we weten waar passagiers instappen en waar ze naartoe gaan. Als we dit combineren met getrainde chauffeurs en mediatechnologie kunnen we op hele gerichte en doeltreffende manier interactie uitlokken die reizigers als handig, verrassend of aangenaam ervaren.

Daarnaast zijn we heel goed in het toepassen van grensoverschrijdende technieken, dankzij ons strategisch partnership met Samsung en T-mobile zijn we instaat om mobiele technologie en connectiviteit toe te passen op een manier die niet alleen service en belevenis verhoogt, maar ook de reis persoonlijk maakt en reizigers helpt om het maximale te halen uit hun bezoek. Tegelijkertijd halen we enorme hoeveelheden aan Big Data binnen waarmee we adverteerders op de meter nauwkeurig kunnen aangeven waar hun campagne is geweest en door wie deze is gezien.

In ons model staan de passagier en de chauffeur centraal. We selecteren de vakbekwame chauffeurs en investeren in hun wagens door het aanbrengen van media die aansluit bij hun passagiers. Wij meten continue de kwaliteit en belevenis aan boord en belonen chauffeurs voor goed gedrag met reclame-inkomsten. Beoordelingen worden actief gedeeld met hun centrale en de gemeente, op deze manier is een adverteerder verzekerd van optimale vertegenwoordiging en zet een chauffeur zijn beste beentje voor en is hij niet meer enkel afhankelijk van zijn ritinkomsten. 

Wat heeft CABTURE nodig om te kunnen groeien?

Adverteerders, mediabureaus en marketing managers die zich buiten de gebaande paden durven te begeven en begrijpen dat de grenzen tussen Out of Home en online advertisement vervagen. 

Wat gaat CABTURE in 2016 neerzetten? 

Onze TaxiTops, speciaal ontwikkelde reclame-daklichten, zijn na lang lobbyen eindelijk toegelaten en erkend als officieel daklicht door de gemeente. Op dit moment rijden er zo'n 40 TaxiTops rond en dit zal toenemen naar enkele honderden.

Ons vlaggenschip is de CabTab, dit is een interactieve tablet aan boord. Deze zijn momenteel te vinden in 200 taxi's, waaronder de Schiphol Tesla's. Op dit moment worden er voorbereidingen getroffen om de luxe taxi's in de G4 te voorzien van dit narrow casting platform. Vorig jaar zijn we gegroeid naar een landelijk dekkend netwerk, dit jaar gaan we de eerste stappen maken naar het buitenland en zal er een begin gemaakt worden met andere vormen van transport.

Wat zijn de ambities van CABTURE? 

We draaien nu een kleine pilot in België en Duitsland als voorbereiding voor onze expansie naar een aantal grotere steden/landen. Er is veel belangstelling vanuit verschillende uithoeken in de wereld, samen met onze strategische partners en investeerders worden een aantal markten verder onderzocht en staan er bezoeken gepland voor onder meer Abu Dhabi, Dubai, Genève, Istanboel, Moskou en Singapore. 

www.cabture.nl

MarketingTribune doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken