Ex-TMG'ers starten holistisch advertentie-platform

Ex-TMG'ers starten holistisch advertentie-platform
  • Media
  • 17 mei 2016 @ 12:25
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • UitgeefstrategieOnline advertisingReclameOnline

De Amsterdamse tech-startup Ancora Media Solutions BV heeft een holistische publisher advertentie-platform voor websites gelanceerd. Het bedrijf wordt geleid door twee oud-medewerkers van Telegraaf Media Groep, die bij de uitgever verantwoordelijk waren voor de 'progressieve' programmatic-strategie.

Ancora Media Solutions is gestart door Herman Mantel en Martin van der Meij, allebei ex-TMG. Met dit nieuwe platform willen zij uitgeverijen de mogelijkheid geven om zelfstandig te kunnen blijven opereren. Daarnaast snijden ze in de marge die nu nog verdwijnt bij tussenhandel. dat resulteert volgens Ancora is lagere kosten voor de adverteerder en hogere inkomsten voor de uitgever.

'De standaard van een second price-veiling is achterhaald', zegt Martin van der Meij. 'Programmatic en de eigen directe verkoop lopen in elkaar over. Om die reden hebben we dit platform van de grond af opgebouwd. Het is de eerste echte holistische oplossing. Adverteerders en uitgevers verliezen nu serieus geld omdat het proces misschien geautomatiseerd is maar volstrekt intransparant.'

Ancora ontdekte dat adverteerders gemakkelijk tot 30% meer betalen dan dat de uitgever ontvangt door zogenoemde 'marketplace fees' en andere marges die buiten het gezichtsveld blijft van adverteerders, mediabureaus en uitgeverijen. Van der Meij: 'Het huidige veilingmodel maakt deze intransparantie mogelijk. Je praat over tientallen miljoenen euro’s die verdampen.'

Na alle consolidatie op technisch vlak in de afgelopen jaren moet Ancora 'helaas de conclusie trekken dat techniek een soort Trojaans paard is geworden voor uitgeverijen'. Techniek is vaak niet meer onafhankelijk en schuurt al zachtjes aan tegen koppelverkoop. Daar gaat Ancora tegenin door 'onafhankelijke techniek' te leveren. Het nieuwe bedrijf gelooft er sterk in dat uitgeverijen de sales-techniek zelf moeten kunnen bepalen en niet gestuurd moeten worden door techniek met een dubbele agenda.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken