[Interview] Robert Schütze over vergelijker Happycar

[Interview] Robert Schütze over vergelijker Happycar
  • Media
  • 17 jun 2016 @ 21:00
  • 28237 x gelezen
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Interview

Happycar is het grootste online vergelijkingsportaal voor huurauto's in Europa. MarketingTribune spreekt met eigenaar Robert Schütze. 'Wij willen de Trivago van autoverhuur worden.'

Wie, wat, waar is Happycar? Hoe lang bestaan jullie?

Happycar is het grootste online vergelijkingsplatform voor huurauto’s in Europa en ook één van de snelst groeiende bedrijven binnen deze sector. Op Happycar.nl kunnen Nederlanders en Vlamingen een helder overzicht vinden van de aanbiedingen voor huurauto’s. Happycar werkt met de grootste autoverhuurbedrijven en regionale, nationale en internationale partijen. Om deze reden kan onze webpagina wereldwijd een ruim aanbod van auto’s geven. Happycar vergelijkt in elk land de prijzen en aanvullende voorwaarden van aanbieders.

Op het ogenblik kunnen klanten vanuit Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Polen en Italië hun auto op Happycar boeken. Bovenop de beste prijsgarantie, krijgt men de klantenservice in hun eigen taal aangeboden. Dit is natuurlijk prettig voor onze buitenlandse klanten die daardoor hun vragen beter kunnen verwoorden. Bovendien kunnen boekingen 24 uur voor het ophalen van de huurauto nog worden geannuleerd.

Internationale focus met lokale ondersteuning. Dit zijn de kernwaarden die leidden tot de oprichting van Happycar in 2013. Het is bedrijf is opgericht in Hamburg binnen het netwerk van TruVenturo. Anna Lena Mibach is de COO van Happycar en heeft het bedrijf vanaf het begin helpen opbouwen. Onze CTO Kevin Lücke, Anna Lena en ik vormen vandaag de dag het managementteam die het bedrijf aansturen. Onlangs hebben we ook ons tweede kantoor in Berlijn geopend.        

Waarom ben je Happycar begonnen?

Happycar maakt het boekingsproces eenvoudiger, net zoals het bedrijf Swoodoo doet voor vluchten. Tevens is Swoodoo een goed voorbeeld omdat het een metasearch zoekfunctie in specifieke gebieden uitvoert, anders zou deze brij van informatie alleen maar tot verwarring leiden. Zelf heb ik altijd al met startups gewerkt en houd ik ervan om de dagelijkse uitdagingen aan te gaan, maar ook om deze met mijn team op te lossen. De gedrevenheid waarmee jonge mensen samenwerken om het beste te bereiken is voor mij nog steeds een grote bron van inspiratie.

Wat zijn andere grote Europese prijsvergelijkers voor huurauto's? Hoe onderscheidt Happycar zich van hun?

Wij zijn het eerste vergelijkingsplatform dat zijn service in een breed scala van landen aanbiedt. In bijvoorbeeld Duitsland beperken prijsvergelijkingswebsites zich vaak alleen maar tot de Duitse markt. Maar waar heb je een huurauto het meest nodig? Juist, in het land waar je op vakantie gaat of een zakelijke reis maakt. Dat is waar Happycar in beeld komt. Bovendien hebben wij met meer dan 250 partners één van de grootste partnernetwerke; dit betekent dat wij bijna alle relevante aanbiedingen op het internet kunnen vergelijken. Daarbij horen uiteraard ook de kleinere, regionale autoverhuurders.

Kun je iets meer vertellen over komende tv-campagne die jullie gaan inzetten? Wat is de insteek en met welke bureaus hebben jullie samengewerkt?

De reclame zal op YouTube en op lokale omroepen worden uitgezonden. Bovendien zullen onze commercials ook op sociale media als Facebook en Google+ worden gepromoot. Met deze strategie willen wij onze naamsbekendheid onder een groot publiek vergroten, dat is de reden waarom wij voor een eenvoudige boodschap hebben gekozen. In onze spotjes worden de dagelijkse huurprijzen van een huurauto met andere vervoersmiddelen vergeleken, zoals in de populaire vakantielanden Italië en Griekenland. Daarmee laat Happycar zien dat een huurauto niet duur hoeft zijn, in tegenstelling tot wat een grote meerderheid nog steeds denkt.

We hebben hierin samengewerkt met Thjnk uit Hamburg, het melodietje is bedacht door 2WEI, en Videobeat Networks is het mediabureau.

Waarom is er ook een reclamespot voor Nieuw-Zeeland gemaakt? 

Nieuw-Zeeland is een populair land om met de auto een doorreis te maken. We wilden graag een vervoersmiddel wat met Nieuw-Zeeland te maken heeft, met de huurprijs van een auto vergelijken. Dit is verbonden met de boodschap dat een huurauto in Nieuw-Zeeland niet duur hoeft te zijn. Happycar richt zich op de Europese markt, maar heeft een wereldwijd aanbod van huurauto’s. Daarom willen we laten zien dat klanten bij Happycar op ieder gewilde plek een auto kunnen huren.

Wat zijn de do's, dont's en uitdagingen in de markt van vergelijkingssites voor huurauto's. En hoe speelt Happycar hierop in?

Ons doel is om een zo helder mogelijk overzicht van alle huurauto’s en aanvullende voorwaarden te geven. Om de ervaringen van klanten te verbeteren, is een gebruiksvriendelijk platform noodzakelijk en moeten we de wensen en behoeften van klanten begrijpen. Bovendien moet aan klanten de garantie worden aangeboden dat ze een eerlijke prijs voor een passende kwaliteit betalen. Om deze reden is het vereist om een groot aanbod voor huurauto’s te hebben, om daarmee de kans voor een passende oplossing te vergroten.

Vandaag de dag zijn er veel discussies over het creëren van de perfecte gebruikservaring. Daarom is het nodig om onze homepage en filteropties op ons platform te blijven verbeteren. Daarbij proberen we ook aan de behoeften van onze klanten te voldoen door onze service in verschillende Europese talen aan te bieden. Door de specifieke service kunnen we de behoeften van onze klanten per land beter op elkaar afstemmen.

Bovendien is het ons doel om de negatieve berichten rondom de autoverhuur in Nederland te weerspreken. In mei 2016 bracht RTL4 naar buiten dat veel mensen door autoverhuurbedrijven worden misleid. Zo worden er onnodige aanvullende verzekeringen aangeboden of ongegronde schade aan de auto gerekend. Vandaar dat wij op de website de huurvoorwaarden en aanvullende kosten duidelijk uitlegt en tevens preventief advies geeft om deze problemen te voorkomen.

Wat zijn de ambities voor komend jaar? 

We willen graag onze naamsbekendheid door heel Europa vergroten wat tevens ook één van de doelstellingen van onze campagne is. We zijn ook van plan om naar nieuwe markten uit te breiden, met name in de Noord-Europese landen. Om deze reden zullen we natuurlijk onze partnerschappen moeten verbreden om ons aanbod te kunnen vergroten. Onze ambitie voor dit jaar is ook om het meest geprefereerde platform voor huurauto’s te worden: de Trivago of Swoodoo voor huurauto’s.

www.happycar.nl

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken