KPN sleept Fox Sports voor de rechter
- Media
- 28 jul 2016 @ 00:58
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - VerdienmodellenRechtenVoetbalTelevisie
- 28 jul 2016 @ 00:58
- Redactie Media
Telecom- en kabelbedrijf KPN sleept Fox Sports voor de rechter omdat Fox eist dat zijn belangrijkste zender met Eredivisie-voetbal tegen extra kosten in het standaardpakket wordt opgenomen. Momenteel is het zo dat klanten kunnen kiezen om de sportzenders van Fox te kijken. Hun hogere kabelvergoeding is dus een eigen keuze, maar Fox wil hier een verplichting van maken voor alle KPN-klanten.
Volgens KPN wordt het voor alle klanten duurder als de sportzender in het basispakket komt. 'Fox stelt nieuwe eisen, waarbij wij dat model niet in het belang van onze klanten vinden', zegt KPN-topman Eelco Blok tegen NOS.nl. 'We hebben lang onderhandeld, zijn er niet uitgekomen en we willen nu dat de rechter een uitspraak doet.'
Het huidige contract dat KPN met Fox Sports heeft, loopt eind deze maand af. Voor het begin van de competitie moet er een nieuwe overeenkomst zijn, anders kunnen KPN-klanten mogelijk geen voetbal kijken. Vrijdag wordt er uitspraak gedaan.
Fox Sports zegt dat KPN vrij is om te kiezen op welke manier ze de Fox Sports-zenders doorgeven en is het opnemen van de sportzender in het basispakket slechts één van de opties.
Wat gaan andere kabelaars doen?
Andere kabelbedrijven kijken argwanend naar het publiekelijk uitgevochten conflict. Zo zit Tele2 in exact hetzelfde schuitje. Vodafone koos al eieren voor zijn geld: dit bedrijf gaat mee in het voorstel van Fox Sports, met als gevolg dat alle thuisabonnees Fox Sports 1 in het basispakket krijgen. De prijzen van het pakket stijgen daardoor met 1,50 tot 2,50 euro.
Ziggo heeft nog geen conflict met Fox Sports, omdat daar het huidige contract tussen de bedrijven nog doorloopt. Toch schaart het bedrijf zich achter het standpunt van KPN. 'Fox Sport draait enorme verliezen', zegt een woordvoerder van Ziggo. 'Door de tv-aanbieders te verplichten de zender in het standaardpakket op te nemen, dwingen ze de Nederlandse kijker om hen daarvoor te betalen. Dat is principieel niet juist.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- televisie
- sport
- uitzendrechten
- kabelpakket
- rechter
- Fox Sports
- KPN
- voetbal
- Tele2
- Vodafone
- kabelbedrijf
- Ziggo
- tarieven
- FOX
- Eredivisie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [column] Kijkgedrag: Arjen Lubach groots van start bij RTL4
- Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
- AvroTros analyseert kijkgedrag met AI-oplossing van Xebia
- NMO breidt luisteronderzoek uit met korte luistertrajecten
- Nieuwe Dumpert-serie volgt verkeerspolitie Rotterdam
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken de voorkeur geven aan een...
Laatste Nieuws
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
- NMO breidt luisteronderzoek uit met... 15-04-2025
- AvroTros analyseert kijkgedrag met... 15-04-2025
- Audify lanceert platform voor... 07-04-2025
- Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en... 06-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management