[Interview] Giels Brouwer over SciSports en Silicon Valley

[Interview] Giels Brouwer over SciSports en Silicon Valley
  • Media
  • 30 sep 2016 @ 16:25
  • 23714 x gelezen
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • InnovatieStartup

De scale-up SciSports van Giels Brouwer was een van de achttien Europese ondernemingen die waren geselecteerd voor Startup Europe Comes to Silicon Valley (SEC2SV). Hij is net terug en wij spreken hem over zijn tijd in de Verenigde Staten.

Hallo Giels, hoe gaat het met je?

Het gaat super! We hebben een fantastische week gehad in Silicon Valley en San Francisco. Op dit moment ben ik net terug en ondanks een jetlag zit ik vol energie van alle gave momenten die we daar hebben meegemaakt.

Vertel eens over SciSports. Wat is het voor scale-up?

SciSports gebruikt nieuwe data om nieuwe inzichten in het voetbal te kunnen genereren. Hiervoor hebben we drie producten ontwikkeld: BallJames kan in real-time camerabeelden omzetten naar 3D-data, SciSports Intelligence bouwt wiskundige algoritmes om data inzichtelijk te maken en Nestor is een voetbalconsultant en virtuele scout.

Verpest dit niet de romantiek van het spel?

Dat kan ik me niet voorstellen. Voor mij is het spelletje heilig en we zijn het bedrijf begonnen uit liefde voor de sport. Data zal voetbalprocessen nooit helemaal vervangen. Het helpt met het genereren van nieuwe inzichten waardoor het spel nog onvoorspelbaarder, sneller en mooier kan worden. Het is een aanvulling die de coach helpt om het maximale uit het spel te halen.

Draagt SciSports er niet aan bij dat er straks nóg meer wordt geëist van spelers?

Dat zou kunnen. Het topsportklimaat wordt steeds verder doorontwikkeld. Het zou ook de andere kant op kunnen gaan. Het is makkelijker om verwachtingen te managen en de juiste spelers bij de juiste club te laten spelen. Dit zorgt er weer voor dat de spelers beter aan de verwachtingen kunnen voldoen.

Wat is SEC2SV en hoe word je geselecteerd?

SEC2SV staat voor Startup Europe Comes 2 Silicon Valley en is een scaleupprogramma dat is georganiseerd door de Europese Unie en EIT Digital. Zij hebben achttien scale-ups in Europa gescout, waarvan ze de verwachting hadden dat zij in de toekomst een Unicorn Company kunnen worden. Een Unicorn is een bedrijf dat meer dan een miljard dollar waard is. We zijn op bezoek geweest bij bedrijven als Google, Microsoft, LinkedIn, Uber en Pinterest. Op andere dagen kregen we advies van mentoren, pitchten we voor investeerders en kregen we een goed beeld van het leven in the valley.

Hoe heb je je erop voorbereid?

Natuurlijk komt er veel bij de voorbereiding kijken, maar je moet ook anticiperen. Mijn pitch voor investeerders had ik bijvoorbeeld goed voorbereid, maar het gaat er met name om hoe je daar staat en hoe je met de vragen om kunt gaan.

Met welke inzichten en samenwerkingen kom je terug naar huis?

We hebben een aantal gave partnerships gesloten met databedrijven, hebben veel geleerd van de Unicorns en hebben de Amerikaanse mindset mogen beleven. Wij Europeanen kunnen nog veel leren van de Amerikaanse mentaliteit. Wij zijn vaak te bescheiden en tijdens deze reis hebben we echt wel geleerd hoe we deze mindset aan kunnen leren. Je kunt alleen een Unicorn worden als je gelooft dat je er een bent.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn net weer terug en druk bezig met de nieuwe ontwikkelingen. Hierover snel meer!

www.scisports.com

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken