De Persgroep gaat dagbladen publiceren in Virtual Reality - einde van de papieren krant

De Persgroep gaat dagbladen publiceren in Virtual Reality - einde van de papieren krant
  • Media
  • 12 nov 2016 @ 11:13
  • 21604 x gelezen
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • DagbladenDagbladuitgeversVirtual Reality
  • 12 nov 2016 @ 11:13
  • 21604 x gelezen
  • Bas Vlugt

De Persgroep heeft een video uitgebracht waarin de uitgever uitlegt waarom er volop wordt ingezet op het publiceren van dagbladen in Virtual Reality. Dit bekent het einde van de papieren krant...

Zo, de Persgroep gaat dagbladen publiceren in Virtual Reality?

Nee.

En stoppen met het publiceren van papieren kranten?

Nee, natuurlijk niet.

De Persgroep voert campagne. En dat doet de Persgroep goed.

De uitgeverij kiest ervoor om heel dicht tegen creatie aan te kruipen. Direct in contact met reclamebureaus staan, bijvoorbeeld met de Creative Press Challenge - Volkskrant hoofdredacteur Philippe Remarque maakte afgelopen week in Club ADCN de drie genomineerden bekend die in het kader van de Creative Press Challenge een campagne bedachten voor de Plastic Soup Foundation.

Met TBWA maakte de Persgroep een opvallende campagne waarin adblocking in print centraal stond.

De Persgroep ontwikkelt zich met rasse schreden in de richting van een crossmediaal uitgeefconcern. CEO Christian van Thillo zei het eerder dit jaar zo: "Voorheen werkten onze redacties steeds tot naar één publicatiemoment in de ochtend of in de middag. Maar de realiteit vergt continu publiceren op verschillende platforms en op ieder platform weer anders. Niet alles wordt mobiel en daarmee snel en klein: grotere schermen blijven en kennen een heel andere dynamiek en daar moet je dan ook andere content of content in een andere vorm brengen."

Om stappen te zetten richting crossmedialiteit ontwikkelt de Persgroep zelf maar doet het ook overnames. Zo werd eerder dit jaar B2B uitgever Synpact overgenomen. Afgelopen week was er nog de overname van online videoplatform Makers Channel.

Opvallend daarbij is dat hoewel de Persgroep het digitale vol overgave omarmt het tegelijkerijd het printproduct net zo hard blijft omarmen. Het is echt beide en Van Thillo zegt het bij iedere gelegenheid: hij gelooft in het printproduct dagblad.

En nu is er de nieuwe campagne, die Persgroep heeft gemaakt samen met Natwerk. Boodschap is helder. We omarmen nieuwe technologie maar het omarmen van nieuwe technologie is geen doel op zich.

Willem-Albert Bol, Manager Marketing Advertising bij de Persgroep Nederland: "Nieuws krijgt in welke vorm dan ook de aandacht en merken die tussen het nieuws staan, profiteren hiervan. In onze communicatiewereld is technologie soms een doel op zich. We willen ons allemaal profileren als hip. Om dit ludiek te duiden hebben we bij de Persgroep deze mockumentary gemaakt, een documentaire met een twist. Om te laten zien dat nieuws, in welke vorm dan ook, altijd aandacht krijgt."

www.persgroep.nl

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken