Cosmopolitan biedt jonge vrouwen politieke chatbot

Cosmopolitan biedt jonge vrouwen politieke chatbot
  • Media
  • 1 mrt 2017 @ 11:23
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalInteractiePolitiekCrossmedia

Om jonge vrouwen wegwijs te maken in de politieke jungle heeft glossy Cosmopolitan een Verkiezingstoolkit gelanceerd met een chatbot én een videoserie waar zes lijsttrekkers aan meedoen, waaronder Rutte, Pechtold en Klaver.

Cosmopolitan zet haar bereik (2,5 miljoen) in om jonge vrouwen te helpen hun weg te vinden in de politieke jungle door een Verkiezingstoolkit te lanceren. Onderzoek onder haar lezers (1.647 respondenten) toont aan dat 81% van de jonge vrouwen behoefte heeft om op een makkelijke en snelle manier geïnformeerd te worden over politieke onderwerpen; en dan het liefst via artikelen op een website.

Verkiezings-toolkit

Daarom kan iedereen die zich verloren voelt in het politieke landschap, vanaf vandaag terecht bij Cosmopolitan’s online Verkiezingstoolkit. De toolkit bestaat uit een chatbot, een politiek digitaal channel, een ‘Little Girls’ videoserie van de lijsttrekkers en een explainer video. In deze twee minuten durende video wordt helder uitgelegd hoe de Tweede Kamerverkiezingen werken en wat de Tweede Kamer nu eigenlijk doet. Ook start Cosmopolitan vandaag met de eerste in een reeks ‘How to vote’-artikelen.

Hoofdredacteur Anne Marije de Vries Lentsch: “Uiteraard benaderen we de verkiezingen op z'n Cosmo's: hands on en met humor. We geven geen mening, maar bieden jonge vrouwen handvatten om wegwijs te worden in het politieke landschap zodat ze op 15 maart kunnen stemmen op een partij die bij ze past."

Persoonlijke video's van politici

Cosmopolitan trapt haar online Verkiezingstoolkit af met de lancering van een videoserie waarin zes lijsttrekkers van de grootste politieke partijen advies krijgen van jonge meisjes (5 - 11 jaar). Onder anderen Rutte, Klaver en Asscher beantwoorden in zes korte en grappige filmpjes alle vragen van Cosmo’s ‘little girls’. Met deze video’s wil Cosmopolitan Nederland wakker schudden. 38% van de Nederlandse jonge vrouwen geeft aan niet te gaan stemmen of het nog niet te weten. Redenen die worden genoemd zijn: ‘ik weet te weinig van politiek af’, ‘ik heb geen tijd om me erin te verdiepen’ of ‘ik weet niet hóe ik me erin kan verdiepen’. “Dankzij onze ‘little girls’ zien we de persoon achter de politicus. Daarmee hopen we de aandacht te trekken van de millennial kiezer en voor hen politiek dichtbij te brengen. Onze Verkiezingstoolkit biedt vervolgens de informatie die jonge vrouwen zoeken.” aldus De Vries Lentsch.

Chatbot voor dagelijkse politieke push

Speciaal voor de online Verkiezingstoolkit ontwikkelde Cosmopolitan een chatbot die de lezers dagelijks op de hoogte brengt van het belangrijkste verkiezingsnieuws. Cosmopolitan is, na nieuwsmedia waaronder Jinek en de NOS, het eerste vrouwenmagazine in Nederland dat een chatbot inzet. De redactie van Cosmopolitan maakt dagelijks een selectie van het belangrijkste verkiezingsnieuws in landelijke media. Via een dagelijks chatbot-alert komt dit nieuws weer bij haar lezers terecht. De Vries Lentsch: “Politiek nieuws sneeuwt al snel onder in de overvolle tijdlijn van jonge vrouwen. En waarom zouden al die vrouwen de nieuwssites af moeten struinen als wij het belangrijkste politieke nieuws op één plek voor ze kunnen verzamelen?” 

www.cosmopolitan.nl/verkiezingen

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken