Mediahuis kritisch over GeenStijl en John de Mol

Mediahuis kritisch over GeenStijl en John de Mol
  • Media
  • 26 jun 2017 @ 00:00
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • NieuwsmediaDagbladuitgeversMediaVerkoop

Topman Gert Ysebaert van Mediahuis, de nieuwe eigenaar van Telegraaf Media Groep (TMG), wil af van de websites GeenStijl en Dumpert. Ook is hij kritisch richting aandeelhouder en tegenbieder John de Mol (Talpa), die de overname volgens de Belg moedwillig heeft getraineerd. Ysebaert gebruikt zelfs het woord 'sabotage'. Opmerkelijk: daags na dit interview werd bekend dat De Mol aan de ACM heeft gevraagd om de overname door Mediahuis opnieuw te beoordelen.

Deze boude uitspraken deed Ysebaert afgelopen weekend in een Volkskrant-interview. Hij is niet te spreken over de houding van De Mol tijdens de overnamestrijd. 'Door hem heeft de overname langer geduurd dan goed was voor het bedrijf. Het heeft onzekerheid gebracht en verdeeldheid. In die zin vind ik zijn opstelling onbegrijpelijk.'

Ysebaert memoreert dat De Mol beloofde om zijn bod niet door te zetten als hij het gevoel kreeg dat hij niet welkom was. 'Hij wilde geen patstelling. Nou, hij is er nog altijd, met 30% van de aandelen. Z'n mogelijkheden zijn beperkt. Ik zou ook niet begrijpen wat hij met sabotage zou willen bereiken. Wij willen handelen in het belang van het bedrijf, dus ook in het belang van de aandeelhouders.'

GeenStijl mist ethiek

Als het aanYsebaert ligt, neemt TMG snel afscheid van GeenStijl, dat overigens sowieso al in de verkoop staat. 'Wij willen ons concentreren op professionele journalistiek en daar hoort een bepaalde ethiek bij. We zijn geen moraalridders, maar er zijn grenzen.' Daarmee doelt hij op een recente oproep aan GeenStijl-reaguurders om een kritische Volkskrant-journalist 'te doen'.

'Mijn persoonlijke visie is dat Mediahuis allicht niet de groep is waar GeenStijl zich verder zal ontwikkelen', zegt Ysebaert. Hij benadrukt wel dat een beslissing hierover aan het nieuwe bestuur van TMG is.

De kans is groot dat TMG straks moet bezuinigen. Ysebaert: 'Als wij kosten moeten besparen doen we dat zo weinig mogelijk op journalistiek. Alles daaromheen willen we zo slank mogelijk houden.'

UPDATE 26-06 (12:00): Op de maandag na dit interview werd bekend dat John de Mol de ACM om toestemming heeft gevraagd voor de 'uitsluitende zeggenschap' van Mediahuis over TMG. Hij blijft de nieuwe eigenaar dus tegenwerken. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken