JCDecaux weigert anti-islam-reclame van Wilders

JCDecaux weigert anti-islam-reclame van Wilders
  • Media
  • 24 jul 2017 @ 10:58
  • 12729 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PromotieOutdoorPolitiekReclame

Outdoor-exploitant JCDecaux heeft een beledigende campagne van politieke partij PVV geweigerd te plaatsen in het straatbeeld van Amsterdam. Het gaat om vermeend islamofobe slogans als 'De islam is een gevaar voor onze westerse samenleving' en 'Wie islam zaait, zal sharia oogsten'. PVV-leider Geert Wilders spreekt over censuur, maar lijkt de algemene voorwaarden van JCDecaux niet te hebben gelezen.

De PVV schreeuwde direct moord en brand. De rechtse partij, uitgesproken anti-islam, deelt met Het Parool een e-mail van JCDecaux waarin wordt gewezen op afspraken met de gemeente Amsterdam over het niet mogen beledigen van religies en bevolkingsgroepen. 'Het heeft dan ook geen zin om een offerte voor u uit te werken', aldus het bedrijf.  

Een woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Abdeluheb Choho laat weten dat er inderdaad afspraken zijn tussen de gemeente en JCDecaux. Reden hiervoor is dat uitingen van het bedrijf in de publieke ruimte staan. In die afspraken is onder meer vastgelegd dat reclame-uitingen in Amsterdam niet beledigend mogen zijn voor religies en groepen. Op basis daarvan doet JCDecaux in dit geval geen zaken met de PVV. 

'Geen politiek of religie'

Er zijn trouwens meer redenen om de kritische reclame van Wilders te weigeren. In de algemene koopvoorwaarden van JCDecaux staat dat opdrachtgevers moeten kunnen garanderen dat hun reclamemiddel geen politiek of religieuze strekking heeft. Uitingen die als aanstootgevend, schokkend of confronterend ervaren kunnen worden zijn ook niet welkom.

Daar staat tegenover dat JCDecaux in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017 adverteerde met de mogelijkheid om straatreclame in te zetten voor politieke doeleinden. Dit laat echter onverlet dat groepsbelediging door een rechter kan worden uitgelegd als strafbaar in de grondwet. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken