Google sluit akkoord met dagbladuitgevers
- Media
- 25 aug 2017 @ 08:04
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - DagbladuitgeversJournalistiekZoekmachineMedia
- 25 aug 2017 @ 08:04
- Redactie Media
Googelen om de betaalmuur van dagbladen te omzeilen, wordt aangepakt. Webmoloch Google heeft hierover afspraken gemaakt met grote dagbladuitgevers. Wie via Google zoekt naar artikelen van grote kranten als The Financial Times en The New York Times, stuit binnenkort na drie gratis artikelen op een betaalmuur.
Tot nu toe was googelen naar een artikel een beproefde methode om betaalmuren van nieuwswebsites te omzeilen. Kranten die Google-bezoekers de toegang ontzegden, werden bovendien lager in de zoekresultaten geplaatst. Daarom kozen veel media er dan maar mokkend voor om hun betaalmuur toch deels open te zetten.
Eindelijk hebben de uitgevers met Google op dit punt overeenstemming bereikt: betaalmuren mogen voortaan ook worden opgetrokken voor mensen die via de zoekmachine langskomen. Wel zijn hierover specifieke afspraken gemaakt: zo is de eerste klik gratis en bieden dagbladen hun inhoud voortaan aan in de vorm van Accelerated Mobile Pages. Niet toevallig een eigen systeem van Google.
Nu niet te vroeg juichen, Nederlandse uitgevers! Voorlopig is alleen sprake van een proef bij FT en The New York Times. Bij gebleken succes kan dit concept breder worden uitgerold. Doel is uiteraard dat kranten door deze manier meer abonnementen kunnen verkopen.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- artikelen
- zoeken
- uitgevers
- betaalmuur
- gratis
- akkoord
- journalistiek
- zoekmachine
- betaald
- dagbladen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing