Google sluit akkoord met dagbladuitgevers

Google sluit akkoord met dagbladuitgevers
  • Media
  • 25 aug 2017 @ 08:04
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DagbladuitgeversJournalistiekZoekmachineMedia

Googelen om de betaalmuur van dagbladen te omzeilen, wordt aangepakt. Webmoloch Google heeft hierover afspraken gemaakt met grote dagbladuitgevers. Wie via Google zoekt naar artikelen van grote kranten als The Financial Times en The New York Times, stuit binnenkort na drie gratis artikelen op een betaalmuur.

Tot nu toe was googelen naar een artikel een beproefde methode om betaalmuren van nieuwswebsites te omzeilen. Kranten die Google-bezoekers de toegang ontzegden, werden bovendien lager in de zoekresultaten geplaatst. Daarom kozen veel media er dan maar mokkend voor om hun betaalmuur toch deels open te zetten.

Eindelijk hebben de uitgevers met Google op dit punt overeenstemming bereikt: betaalmuren mogen voortaan ook worden opgetrokken voor mensen die via de zoekmachine langskomen. Wel zijn hierover specifieke afspraken gemaakt: zo is de eerste klik gratis en bieden dagbladen hun inhoud voortaan aan in de vorm van Accelerated Mobile Pages. Niet toevallig een eigen systeem van Google.

Nu niet te vroeg juichen, Nederlandse uitgevers! Voorlopig is alleen sprake van een proef bij FT en The New York Times. Bij gebleken succes kan dit concept breder worden uitgerold. Doel is uiteraard dat kranten door deze manier meer abonnementen kunnen verkopen.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken