Hugh Hefner (1926-2017), merkbouwer in tijdschriftland

Hugh Hefner (1926-2017), merkbouwer in tijdschriftland
  • Media
  • 28 sep 2017 @ 16:31
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ContentMerkenMakersTijdschriften

Hugh Hefner, de oprichter van het naaktblad Playboy, is op 91-jarige leeftijd overleden, zo maakte zijn bedrijf Playboy Enterprises afgelopen nacht bekend. Hefner bouwde in de tweede helft van de vorige eeuw een crossmediaal media-imperium op rond zijn blootblad. Ook streed bij tegen content-dieven en voor de vrijheid van meningsuiting, al speelde bij dat laatste natuurlijk vooral een commercieel belang.

Playboy geldt als een van de sterkste tijdschriftmerken aller tijden. Op een paar Noord-Koreanen na kent vermoedelijk de hele wereld het blad, al was het maar van horen zeggen. Want over Playboy werd veel gesproken. Oprichter Hugh Hefner was een meester in het trekken van aandacht. 

Berucht zijn ook de vele rechtszaken die hij voerde om zijn intellectueel eigendom te beschermen. Hij streed tegen moraalridders en contentrovers. Fijnzinnig was hij allerminst, maar hij leefde voor zijn blad. Sterker nog: hij leefde ook echt de Playboy Way of Life, als bewoner van het beruchte Playboy Mansion

Met het overlijden van Hefner verliest de mediawereld een spraakmakende tijdschriftman. Een man die marketing begreep en crossmediaal durfde te denken. Toch hadden Playboy en internet altijd een haat/liefde-verhouding. De gewilde blootfoto's van celebrity's lekten regelmatig uit, waardoor de belangrijkste trigger wegviel om het blad te komen. De strijd daartegen was dweilen met de kraan open. Sowieso had Hefner veel concurrentie van gratis porno en erotiek op het web.

Playboy probeerde van alles: de blootfoto's niet meer online zetten (kansloos, want fans fotograferen gewoon het blad) en recent zelfs een totale stop van bloot. Daar kwamen de bladenmakers snel weer op terug, want Playboy zonder bloot is geen Playboy. Hefner zou het letterlijk zo gezegd kunnen hebben. 

Jeroen Mirck, contentmanager Media van MarketingTribune. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken