Peter de Mönnink van Sanoma naar Talpa, CCO Talpa Holding en CEO SBS

Peter de Mönnink van Sanoma naar Talpa, CCO Talpa Holding en CEO SBS
  • Media
  • 12 sep 2017 @ 08:16
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisiePersonalia

Peter de Mönnink zal einde jaar terugtreden als CEO van Sanoma in Nederland en België. De Mönnink maakt per 1 januari 2018 de overstap naar Talpa, waarvoor hij op dit moment al de rol van CEO SBS vervult. De Mönnink blijft nog volledig in functie tot en met het einde van dit jaar.

De directie van Talpa Holding, bestaande uit founder John de Mol, CEO Pim Schmitz, Chief Corporate Officer Barry Masclee en CFO Shashi Baboeram Panday, wordt uitgebreid met de komst van Peter de Mönnink als Chief Commercial Officer.

Peter de Mönnink wordt per 1 januari 2018 naast CCO van Talpa Holding, CEO van SBS en krijgt de verantwoordelijkheid over het te bouwen Saleshouse, dat de verschillende interne onderdelen van de Groep moet verbinden.

John de Mol: 'We zijn op dit moment druk bezig met de vorming van het nieuwe lokale multimediabedrijf met sterke posities in televisie, radio en online. Een belangrijk onderdeel daarvan is de directie die de dagelijkse leiding op zich zal nemen. Peter de Mönnink heeft bij Sanoma en in zijn rol als CEO van SBS aangetoond dat hij uitstekend kan inspelen op het veranderende medialandschap, die eigenschap hebben we hard nodig bij het neerzetten van ons mediabedrijf.'

Peter de Mönnink: 'Talpa is voor mij een van de meest inspirerende mediabedrijven in Nederland, dat reflecteert zich in de sterke merken en de mensen. Het zijn turbulente tijden in de media en juist nu zet Talpa een groeistrategie neer om een sterk lokaal crossmediaal mediabedrijf te bouwen. Het is natuurlijk fantastisch om daarbij te horen en die strategie mede vorm te geven.'

Susan Duinhoven, President & CEO Sanoma: 'Onder leiding van Peter heeft Sanoma in Nederland en België een enorme transformatie ondergaan. Zeer succesvol heeft hij de sterke merken verder uitgebouwd en het bedrijf weer uitstekend winstgevend gemaakt. We zijn Peter dankbaar voor zijn niet aflatende passie en inzet voor Sanoma. Zijn overstap lag in lijn der verwachting en is een logische volgende stap voor hem en voor Sanoma.'

Daarnaast benoemt Talpa Holding Hylke Sprangers als Chief Technology Officer (CTO) en Joost Galjart als Chief Strategy Officer (CSO). Hylke Sprangers was al geruime tijd werkzaam als CTO bij Talpa Media en was daar verantwoordelijk voor de bouw van het Talpa Connect platform en technische innovaties binnen producties en maakt nu de overstap naar de Holding, waar hij verantwoordelijk wordt voor alle technologie gericht op broadcast, digital, data en innovaties. Joost Galjart was bij Talpa Media verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de strategie en zal deze rol nu voortzetten bij de Holding. Ook Menno Koningsberger, de huidige CEO van Talpa Radio zal deel gaan uitmaken van de Holding directie.

Talpa Holding is zich nu verder aan het richten op uitbreidingen op het vlak van OTT, Online, Data en Concepts. Binnenkort zal Talpa haar plannen bekendmaken.

Talpa Holding is de holding company voor John de Mol’s media-activiteiten. Het bedrijf is opgericht in 2005 en positioneert zich als een ‘full service’ content bedrijf, waar creatie, productie, distributie & broadcast over verschillende platformen de basis vormen.

Talpa Holding is sinds 19 juli officieel eigenaar van SBS Broadcasting, dat vier Tv-zenders exploiteert: SBS6, SBS9, Net5 en Veronica en het online Video on Demand-platform KIJK en Social1nfluencers. Tevens is zij eigenaar van Talpa Radio, dat met de zenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio, Radio Veronica en de radio- en muziekstreamingdienst JUKE het grootste muziek-entertainmentbedrijf van Nederland vormt. 

Talpa Media, voormalig onderdeel van Talpa Holding, is in 2015 overgenomen door het Britse ITV. Talpa Media is nog steeds verantwoordelijk voor het management van het bedrijf, en daarmee dus voor de creatie en productie van de televisieformats en concepten. De grootste productie is The Voice, voor het eerst uitgezonden in 2010. Inmiddels bestaan er van dit programma meer dan 65 lokale producties, uitgezonden in maar liefst 180 landen. 

John de Mol is de bedenker van een aantal wereldwijde blockbuster formats, zoals Big Brother, Deal or No Deal en The Voice. Voor laatstgenoemde show ontving hij drie Emmy Awards.


Lees ook:

[Weblog] Bas Vlugt: Waarom doet John de Mol nog niets met SBS?
 

www.talpa.tv
www.sanoma.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken