TMG mag Keesing Media verkopen aan Ergon
- Media
- 1 sep 2017 @ 09:24
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaVerkoopUitgevers
- 1 sep 2017 @ 09:24
- Redactie Media
Telegraaf Media Groep heeft akkoord gekregen van de eigen aandeelhouders om Keesing Media Group te verkopen aan Ergon Capital Partners III. Ook is afgesproken dat TMG een indirect minderheidsbelang aanhoudt van 30% in Keesing. Op dat laatste punt klonk wel kritiek van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB).
De VEB vreest dat minderheidsaandeelhouders zijn benadeeld door het onderbrengen van de puzzelboekjes van uitgever Keesing in een joint venture, kort na de overname van TMG door Mediahuis/VPE. Volgens de VEB lijken interne documenten te suggereren dat Keesing mee zou overgaan naar Mediahuis, maar dat ontkent TMG. De uitgever liet op 18 juli 2017 weten Keesing niet mee te verkopen, maar onder te brengt in een joint venture met Ergon, een Belgisch private equity-huis.
Door het besluit op de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders van donderdag kan de al in juli geplande verkoop van Keesing definitief worden afgerond. De netto kasstroom uit de transactie van circa 130 miljoen euro wendt TMG aan om de kredietfaciliteiten bij de banken volledig af te lossen. Tevens biedt het ruimte voor de financiering van de bedrijfsvoering en de toekomstplannen voor de kernactiviteiten en merken. Door het behouden van een minderheidsbelang in Keesing, kan TMG naar eigen zeggen 'profiteren van de uitrol van de ‘buy and build’ en digitale strategie voor Keesing in de nieuwe situatie'.
Herinvestering door TMG
De overeengekomen waardering voor 100% van de onderneming Keesing bedraagt 150 miljoen euro (enterprise value, debt and cash free). De netto kasstroom uit de transactie bedraagt voor TMG circa 130 miljoen euro (rekening houdend met een herinvestering voor het 30% belang, de omvang van de financiering van het partnership en uitgaand van de bankstand van Keesing per 30 juni). TMG heeft goede afspraken gemaakt over zijn positie als minderheidsaandeelhouder en blijft met haar zetel in de Raad van Commissarissen nauw betrokken bij Keesing.
De verkoop van de aandelen van Keesing biedt voordelen voor alle betrokken partijen. Keesing kan zich volledig focussen op haar kernactiviteiten, haar groeipotentieel ten volle benutten en haar internationale successen verder uitbouwen. TMG wordt schuldenvrij, kan investeren in de toekomstplannen voor de kernactiviteiten en merken, blijft betrokken bij Keesing en kan profiteren van de uitrol van de ‘buy and build’ en digitale strategie.
Ergon benoemt Philip Alberdingk Thijm
De betrokken ondernemingsraden van TMG en Keesing hebben eerder deze week een positief advies uitgebracht over de verkoop van de aandelen, het behouden van een indirect minderheidsbelang van 30% in Keesing, de aan te trekken bancaire financiering voor Keesing en de daarvoor te stellen zekerheden en garanties. Ergon heeft kenbaar gemaakt de heer Philip Alberdingk Thijm (eerder werkzaam bij TMG) te willen aanstellen als directeur van Keesing, ook hierover hebben de betrokken ondernemingsraden positief geadviseerd.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing