Bindinc: 'Leeftijd van reclame-modellen moet matchen met gevoelsleeftijd doelgroep'
- Media
- 25 okt 2017 @ 07:30
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Onderzoek
- 25 okt 2017 @ 07:30
- Redactie Media
De gevoelsleeftijd van de consument is van invloed op de waardering van de advertentie. Een advertentie is effectiever wanneer de leeftijd van het model in de advertentie overeenkomt met de gevoelsleeftijd van de uiteindelijke doelgroep.
De gevoelsleeftijd van consumenten van 50 jaar en ouder ligt over het algemeen tien jaar lager dan hun werkelijke leeftijd. Dit blijkt uit onderzoek van het Bindinc Kenniscentrum in samenwerking met MediaTest onder ruim 300 respondenten.
Uit eerder onderzoek van Bindinc blijkt dat 50-plussers advertenties vaak als irritant beoordelen. En een advertentie die irritatie opwekt, werkt averechts; de advertentie wordt minder gewaardeerd. Een van de punten waarop irritatie kan ontstaan is wanneer het model in een advertentie niet past bij de doelgroep. Daarnaast benaderen marketing- en communicatiespecialisten 50-plussers vaak als homogene groep. Zo wordt er weinig gekeken naar levensfase en de invloed daarvan op consumentengedrag.
Gevoelsleeftijd versus werkelijke leeftijd
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 50-plussers zich gemiddeld 10 jaar jonger voelen dan dat hun biologische leeftijd is. Hoe kleiner het verschil tussen de gevoelsleeftijd van de respondent en de geschatte leeftijd van het model, des te beter de advertentie werkt. Hoe meer een model in een advertentie afwijkt van de gevoelsleeftijd, en dus veel jonger of ouder overkomt dan de gevoelsleeftijd van de doelgroep, des te meer irritatie deze opwekt.
Opvallend is dat een advertentie slechter gewaardeerd wordt als er een te oud model is gekozen. Een advertentie scoort beter wanneer een model maximaal 7 jaar ouder is dan de gevoelsleeftijd van de doelgroep. Het is dus zaak voor marketing- en communicatiespecialisten om zich in te leven in de gevoelsleeftijd van hun doelgroep. Mocht men niet zeker zijn over de cognitieve leeftijd, dan kan er beter gekozen worden voor een model dat veel jonger overkomt.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing