MMA publiceert Social Media Monitor Q3 2017

MMA publiceert Social Media Monitor Q3 2017
  • Media
  • 27 okt 2017 @ 15:08
  • Link
  • Suzanne van der Meij
    Suzanne van der Meij

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • EffectBereik

In het derde kwartaal 2017 is de MMA Social Media Monitor uitgebreid met engagement scores en zijn er dertien magazinemerken aan de monitor toegevoegd. De Social Media Monitor is voor de vijfde keer door Magazine Media Associatie (MMA) gepubliceerd en meet de ontwikkeling van 119 magazinemerken op social media.

Het aantal likes/volgers van magazinemerken bedraagt in het derde kwartaal 2017 10,9 miljoen. Instagram en Youtube zijn de kanalen waar het aantal volgers het snelst groeit. Google+ laat nauwelijks een verandering zien.

Aandelen per kanaal

Magazinemerken hebben het grootste aantal likes/volgers op Facebook (55%), gevolgd door Instagram (19%) en Twitter (18%). Magazinemerken hebben in het derde kwartaal 2017 inmiddels meer volgers op Instagram dan op Twitter.

Populaire merken

De top drie meest populaire magazinemerken op social media is in het derde kwartaal van 2017 niet gewijzigd. Voetbal International voert nog altijd de lijst aan, gevolgd door LINDA. en vtwonen.
Sterkste stijgers in het derde kwartaal zijn AD Magazine (+52%), Story (+40%), &C (+27%), Viva (+23%) en op een gedeelde vijfde plaats van snelste groeiers staan Plus Magazine en Veronica Magazine. Beide merken zagen het aantal volgers met 14% toenemen.

Engagement

Nieuw in de MMA Social Media Monitor zijn de engagement scores voor Facebook en Instagram. Deze zijn berekend aan de hand van een IPM score (Interaction per 1000 fans/Interaction per 1000 followers). Social media is voor magazinemerken een belangrijk middel om interactie met de doelgroep te hebben en zo hun content breed te verspreiden. Bij Facebook is een IPM van 4 gemiddeld, de ideale IPM voor Instagram is 20+.

Special interest merken behalen de hoogste engagement. Fiets-, sport- en motormerken scoren hoog. Daarnaast hebben een aantal opinie- en jongerenmagazines ook een grote interactie met hun doelgroep. Belangrijk om te melden is dat IPM-scores een momentopname zijn en per maand sterk kunnen wisselen.

Over de monitor

Met de MMA Social Media Monitor wordt op overkoepelend niveau een beeld verkregen van magazinemerken op social media. Het rapport geeft inzicht in het totaal aantal likes/followers van magazine merken per kanaal en het aandeel van elk sociaal netwerk binnen de magazine media branche. Tevens wordt een top 25 samengesteld van magazine merken met het hoogste aantal likes/followers en een top tien per kanaal. Daarnaast geeft de monitor ook inzicht in welke magazine categorieën op welke kanalen het grootst zijn. In de nieuwste publicatie van Q3 2017 zijn engagement scores toegevoegd. De MMA Social Media Monitor verschijnt elk kwartaal. Zo worden ontwikkelingen en verschuivingen markt-breed zichtbaar. De monitor is voor de vijfde keer gepubliceerd.

Over Magazine Media Associatie

Magazine Media Associatie  (MMA)  is de brancheorganisatie voor multimediale magazine merken in Nederland. MMA behartigt de belangen van 30 aangesloten magazine mediabedrijven.

Suzanne van der Meij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken