Brands and the City: welke kledingmerken scoren in tv-series?

Brands and the City: welke kledingmerken scoren in tv-series?
  • Media
  • 8 nov 2017 @ 09:44
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenOnderzoekTelevisieContent

In de Amerikaanse tv-serie Sex and the City worden het vaakst kledingmerken en fashion designers genoemd. Gemiddeld wordt er 1,4 keer per aflevering een kledingmerk genoemd. Dit blijkt uit onderzoek van online fashion platform Winkelstraat.nl, dat ruim 100 televisieseries analyseerde.

In de onderzochte afleveringen van Sex and the City, werd er 126 keer een merknaam genoemd. Hiermee is Sex and the City de serie met het hoogste aantal verwijzingen. Ook in Ugly Betty (117 verwijzingen) en Gossip Girl (77 verwijzingen) worden veel modemerken genoemd. 

Het Italiaanse modehuis Prada wordt het meest genoemd in tv-series. In de onderzochte reeks afleveringen werd het merk 50 keer genoemd. Toch loopt de populariteit van het merk Prada in tv-series achter op de trends die Winkelstraat.nl ziet in eigen verkoopdata.

Luxe streetwear populair

'Wij zien juist dat veel jongere luxe streetwear-merken populair en trending zijn in Nederland en Europa. De series lopen wat de verwijzingen betreft achter op de huidige trends bij fashionista’s', concludeert Joost van der Veer, CEO van Winkelstraat.nl.

Naast Prada zijn Gucci (47 vermeldingen) en Chanel (46 vermeldingen) erg populair in tv-series. Opvallende afwezige bij de 50 meest genoemde merken is Hugo Boss, dat tot eind jaren ’90 nog één van de populairste merken ter wereld was.

Fashion vooral in vrouwenseries

Van de twaalf televisieseries met de meeste verwijzingen naar kledingmerken of -designers, wordt alleen de laatste niet hoofdzakelijk door vrouwen bekeken. Waar 30 Rock zich op een gemengd publiek richt, hebben niet alleen Sex and the City en Ugly Betty, maar ook Gossip Girl, Desperate Housewives en Gilmore Girls overwegend vrouwelijke kijkers. Bekijk het overzicht hier.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken