The Odd Shop maakt social media-campagne Consuwijzer

The Odd Shop maakt social media-campagne Consuwijzer
  • Media
  • 24 nov 2017 @ 10:30
  • Link
  • Suzanne van der Meij
    Suzanne van der Meij

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • Geen tag

The Odd Shop ontwikkelde voor Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), een social mediacampagne die consumenten waarschuwt voor de risico’s van het kopen via social media. Het aanbod kan er in advertenties aantrekkelijk uitzien, maar om problemen achteraf te voorkomen is het belangrijk om te checken wie erachter zit, voordat je bestelt of betaalt.

Steeds vaker opereren online verkopers via social media. De campagne waarschuwt voor deze opkomende trend van social selling. Vooral Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube zijn zeer aantrekkelijke verkoopkanalen voor malafide en onprofessionele ondernemers die er belang bij hebben om anoniem of ongrijpbaar te blijven.

Bernadette van Buchem, directeur consumenten bij ACM: 'Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen. Daarom roepen we in deze campagne op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt.'

De campagne nestelt zich op social media tussen de advertenties van malafide aanbieders met advertenties die niet van echt te onderscheiden zijn. Met de advertenties is alleen iets vreemds aan de hand. Na een paar seconden komen ze tot leven en onthullen ze dat er achter de fraaie wereld van de advertentie een malafide of onprofessionele partij schuilgaat. Op die manier confronteert Consuwijzer de mensen die geneigd zijn zich te laten verleiden tot dit soort aankopen met de valkuil van misperceptie.

De campagne leidt consumenten naar de Online Shop Check waar ze aan de hand van vier stappen kunnen checken of de partij waar ze willen kopen te vertrouwen is. Naast de social media-advertenties zet Consuwijzer ook populaire YouTubers in om jongeren tussen 15 en 19 jaar te bereiken met de boodschap.

Credits:
Klanten: ConsuWijzer / Autoriteit Consument en Markt | Eindverantwoordelijke klant: Tjitske Nijdam, Ellen de Jong | Bureau: The Odd Shop | Account: Oscar Hamming, Willemijn Reuvers, Jip van den Bergs | Creatie: Niels de Wit, Robert van der Lans, Jeena van der Heul | Design: Bas Aarse | Productiemaatschappij: Sounds like film | Regie: Niels de Wit, Robert van der Lans | DOP: Jeroen Simons | Editor: Rogier Gerritsen | 3D-animatie: PixMix | Geluid: Nando Eweg | Online platform: Slash2
 

 





Suzanne van der Meij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken