The Odd Shop maakt social media-campagne Consuwijzer
- Media
- 24 nov 2017 @ 10:30
- Link
-
Suzanne van der Meij
redacteur
Nederlands MediaNetwerk - Geen tag
- 24 nov 2017 @ 10:30
- Suzanne van der Meij
The Odd Shop ontwikkelde voor Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), een social mediacampagne die consumenten waarschuwt voor de risico’s van het kopen via social media. Het aanbod kan er in advertenties aantrekkelijk uitzien, maar om problemen achteraf te voorkomen is het belangrijk om te checken wie erachter zit, voordat je bestelt of betaalt.
Steeds vaker opereren online verkopers via social media. De campagne waarschuwt voor deze opkomende trend van social selling. Vooral Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube zijn zeer aantrekkelijke verkoopkanalen voor malafide en onprofessionele ondernemers die er belang bij hebben om anoniem of ongrijpbaar te blijven.
Bernadette van Buchem, directeur consumenten bij ACM: 'Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen. Daarom roepen we in deze campagne op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt.'
De campagne nestelt zich op social media tussen de advertenties van malafide aanbieders met advertenties die niet van echt te onderscheiden zijn. Met de advertenties is alleen iets vreemds aan de hand. Na een paar seconden komen ze tot leven en onthullen ze dat er achter de fraaie wereld van de advertentie een malafide of onprofessionele partij schuilgaat. Op die manier confronteert Consuwijzer de mensen die geneigd zijn zich te laten verleiden tot dit soort aankopen met de valkuil van misperceptie.
De campagne leidt consumenten naar de Online Shop Check waar ze aan de hand van vier stappen kunnen checken of de partij waar ze willen kopen te vertrouwen is. Naast de social media-advertenties zet Consuwijzer ook populaire YouTubers in om jongeren tussen 15 en 19 jaar te bereiken met de boodschap.
Credits:
Klanten: ConsuWijzer / Autoriteit Consument en Markt | Eindverantwoordelijke klant: Tjitske Nijdam, Ellen de Jong | Bureau: The Odd Shop | Account: Oscar Hamming, Willemijn Reuvers, Jip van den Bergs | Creatie: Niels de Wit, Robert van der Lans, Jeena van der Heul | Design: Bas Aarse | Productiemaatschappij: Sounds like film | Regie: Niels de Wit, Robert van der Lans | DOP: Jeroen Simons | Editor: Rogier Gerritsen | 3D-animatie: PixMix | Geluid: Nando Eweg | Online platform: Slash2
-
Suzanne van der Meij
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: redacteur
- Website:http://www.nederlandsmedianetwerk.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Hema en Kika grote winnaars Ster Gouden Loeki 2024
- KPN lanceert iconische telefoons geïnspireerd door Netflix hits
- Screenforce lanceert SpotDeli: centraal platform voor...
- Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes en print doen het goed
- José Rozenbroek nieuwe hoofdredacteur Margriet
- 'Human First, Human Last' wint Gouden Reiger voor beste...
Laatste Nieuws
- AMMA 2025: Genomineerden bekend!27-03-2025
- KNGF Geleidehonden viert 90 jaar... 26-03-2025
- José Rozenbroek nieuwe... 24-03-2025
- Hema en Kika grote winnaars Ster... 21-03-2025
- Screenforce lanceert SpotDeli:... 19-03-2025
- Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center