Mercurs-interview: Eveline Helmink en Marije de Jong over expansie van Happinez

Mercurs-interview: Eveline Helmink en Marije de Jong over expansie van Happinez
  • Media
  • 8 dec 2017 @ 14:42
  • 33346 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • InterviewInspiratieJournalistiekTijdschriftenAwards

Marije de Jong en Eveline Helmink vormen samen de hoofdredactie van WPG-tijdschrift Happinez, die op het Mercurs-gala meedingt naar de eretitel Magazinemerk van het Jaar. Waarom denken zij dat ze deze prijs gaan winnen? Hoe gaat Happinez extra bereik realiseren en meer geld verdienen met e-commerce?

Vorig jaar waren er Mercurs voor zowel het beste magazine als het beste mediamerk. Dit jaar gaat de hoofdprijs naar het beste magazinemerk. Wat vinden jullie van deze veranderingen?

'Volkomen terecht. Het is vanzelfsprekend dat magazines ook merken zijn. Happinez is dat al vanaf dag één, ruim honderd nummers geleden. Bijvoorbeeld door als een van de eerste titels met een webshop, een boekenfonds en stationery te beginnen. Dat heeft absoluut bijgedragen aan het stevige fundament waarop onze titel staat.'

Waarom wordt jullie tijdschrift dit jaar magazinemerk van het jaar?

'Happinez is al jaren één van de meest succesvolle en stabiele magazinemerken van Nederland, en het afgelopen jaar – waarin we ook ons honderdste nummer uitbrachten – laten we zien dat ook in een moeilijke markt groei en winst mogelijk zijn. We hebben extra geïnvesteerd in onze ontwikkeling als omnichannel-merk, niet alleen in Nederland maar ook internationaal. Enkele resultaten daarvan zijn een verviervoudiging van het online bereik en een recordaantal bezoekers op het Happinez Festival.'

Wat is het geheim van Happinez: waarom is dit een toptitel?

'Persoonlijke groei en bewust leven is tijdloos. Wij voegen iets heel wezenlijks toe aan het leven van onze lezers, omdat onze thema’s intrinsiek relevant zijn. Wij combineren schoonheid met inhoud en blijven voortdurend vernieuwen en finetunen, terwijl we tegelijkertijd trouw blijven aan onze kernwaarden: verrijken, verwonderen, verdiepen. Onze grootste troef van de afgelopen jaren is de internationale expansie met licenties en eigen uitgaven in het buitenland. Happinez ligt nu in meer dan dertig landen in de kiosk. De Happinez-lezer vormt een wereldwijde community: de zoektocht naar geluk is universeel.'

Hoe hebben jullie gezorgd voor het huidige succes? Wat is jullie geheime wapen?

'Niet alleen de cijfers laten regeren. Alles begint met een goed idee en vertrouwen in een goede afloop. We hebben een scherpe intuïtie ontwikkeld voor wat werkt bij Happinez en wat niet. Een idee heeft eerst een goede flow en daarna volgt een sterk businessplan en niet andersom. Er is een sterke merk-dedication in het team en daardoor durven we te vertrouwen op onze onderbuik. Excelsheets zijn een middel, en geen doel.'

Wat zien jullie als de belangrijkste vakprestatie die jullie dit jaar hebben geleverd?

'We zien het als een prestatie dat we tegen de markttrend in groei hebben gerealiseerd en alle fundamenten hebben verstevigd die ons toekomstproof maken. Gestaag en strategisch hebben we verder gewerkt aan een duurzaam succes voor Happinez.'

Wat gaat Happinez volgend jaar nóg beter doen?

'We hebben grote internationale ambities, het einde is op dat vlak nog lang niet in zicht. Verder gaan we ons grote bereik verder verzilveren door de relatie met onze lezers nog verder te verstevigen. Ook op het vlak van e-commerce zijn er nieuwe ontwikkelingen te verwachten bij Happinez.'

Wat is volgens jullie momenteel de grootste trend in medialand?

'The riches are in the niches. Schieten met hagel werkt niet meer: engagement is het nieuwe bereik.'

Interview: Jeroen Mirck, mediajournalist MarketingTribune.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken