Talpa en Mediahuis ruilen belang in TMG en Talpa Radio

Talpa en Mediahuis ruilen belang in TMG en Talpa Radio
  • Media
  • 4 dec 2017 @ 12:31
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaDagbladuitgeversZakelijkRadio

De soap rond de verkoop van Telegraaf Media Groep eindigt met een happy ending. Mediahuis, Talpa en TMG hebben op 1 december overeenstemming bereikt over de uitruil van twee belangen: Talpa verkoopt zijn belang van 29,16% in TMG aan Mediahuis, terwijl TMG zijn belang van 23% in Talpa Radio verkoopt aan John de Mol.

De transacties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, zo laten de juristen van beide partijen weten. Ook hebben beide transacties geen negatieve gevolgen voor de organisatie en de werkgelegenheid bij TMG. Dat laatste was natuurlijk wel het resultaat van de TMG-overname door Mediahuis, waar zo veel getouwtrek aan vooraf ging. 

Mediahuis betaalt in contanten een bedrag van 6,00 euro per aandeel TMG aan Talpa voor een belang van 29,16% (gelijk aan 13.516.049 aandelen TMG). De prijs is gelijk aan wat is betaald onder het openbaar bod op alle aandelen in TMG van 19 april 2017. De koopprijs die Talpa in contanten betaalt voor het 23% belang van TMG in Talpa Radio resulteert voor TMG in een boekwinst van ruim 8 miljoen euro. De transactie is onder voorbehoud van advisering door de medezeggenschapsraad van TMG.

Strategische waarde

Pim Schmitz, CEO van Talpa: 'Met de deal als geheel zijn wij zeer gelukkig. Voor de uitrol van Talpa Network is het strategisch gezien van enorme waarde om alle aandelen van het radiobedrijf in bezit te hebben en daar hebben we op aangestuurd. Voor TMG is het beter met één krachtige aandeelhouder van doen te hebben in plaats van twee. Dat hebben wij ook altijd gezegd. Intussen werken we als Talpa goed samen met TMG en liggen er meer gezamenlijke projecten in het verschiet.'

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: 'Wij zijn verheugd dat de constructieve onderhandelingen met Talpa nu tot dit resultaat geleid hebben. We zullen met volle kracht de nieuwe koers voor TMG voortzetten. Dat is goed voor alle partijen.'

Marc Vangeel, CEO van TMG: 'Ik ben heel tevreden met deze (voorgenomen) transacties. Dit geeft ons de rust en ruimte om ons volledig te concentreren op het uitvoeren van de toekomstplannen voor TMG. Dit bedrijf weer sterk en leidend maken is en blijft ons belangrijkste doel.'

Alle partijen ogen tevreden en opgelucht. Dat is goed te begrijpen gezien de loopgravenoorlog waarin ze zich maandenlang hebben begeven om elkaar te bestrijden. Pas afgelopen zomer leek Talpa-eigenaar John de Mol te berusten in het feit dat Mediahuis eigenaar werd van TMG, maar hij weigerde toen nog afstand te doen van zijn aandelen. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken