Krantenoorlog in Scheveningen

Krantenoorlog in Scheveningen
  • Media
  • 18 jan 2018 @ 11:13
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintDagbladuitgeversNieuwsmediaJournalistiekDagbladen

De uitgever van de Scheveningsche Courant heeft deze week bij de rechter geëist dat de weekkrant De Scheveninger niet meer onder de huidige naam mag worden verspreid in de Zuid-Hollandse badplaats. Het nieuwe blad zou zich schuldig maken aan oneerlijke concurrentie.

Haagse Kust Media B.V. is de uitgever van de 140 jaar oude Scheveningsche Courant. Vorig jaar startte een voormalig directielid van de uitgeverij, Patrick den Heijer, een eigen huis-aan-huisblad in dezelfde gemeente. Dit gebeurde na een conflict met een ander directielid van Haagse Kust Media.

Volgens de uitgever maakt Den Heijer voor zijn nieuwe krant gebruik van contacten die hij bij Haagse Kust Media opbouwde en die in de Scheveningsche Courant adverteerden. Daardoor zijn de inkomsten van de Scheveningsche Courant sinds september 2017 flink zijn teruggelopen.

'Geen ruimte voor twee dorpskranten'

'Op Scheveningen is geen plaats voor twee dorpskranten', zo citeert Omroep West de advocaat van Haagse Kust Media in de rechtbank. De klagende partij noemt ook de naam van de nieuwe krant verwarrend, aangezien de Scheveningsche Courant in de volksmond ook al zo wordt genoemd worden. Daarbij zou de vormgeving ook te veel lijken op de Scheveningsche Courant.

De tegenpartij wijt de tegenvallende resultaten van Haagse Kust Media aan slecht eigen beleid, zoals nauwelijks zichtbaarheid online. Ook bepleit de advocaat vrije concurrentie. De rechter doet op 30 januari uitspraak.

Foto: Bas Bogers (Flickr/CC)

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken