Roosmarijn Reijmer wint Pop Media Prijs

Roosmarijn Reijmer wint Pop Media Prijs
  • Media
  • 22 jan 2018 @ 00:07
  • 21196 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
  • EntertainmentRadioJournalistiekMuziek

Een marketeer heeft dit jaar de Pop Media Prijs gewonnen: Roosmarijn Reijmer, tot voor kort deejay bij 3FM, werkt nu als hoofd marketing bij concertorganisator Friendly Fire. De uitreiking vond dit weekend plaats tijdens Eurosonic Noorderslag. De Popprijs zelf ging naar Kensington, dat op 1 februari te gast is op het Branded Content Event.

De jury van de Pop Media Prijs schrijft: ‘De afgelopen zes, zeven jaar heeft ze met een enorme gedrevenheid 3voor12 Radio een nieuw eigen gezicht gegeven. Ze had de bijna onmogelijk geachte opdracht het programma van Eric Corton voort te zetten, wat haar met ogenschijnlijk gemak lukte. Met een geheel eigen stijl waarin ze de moeilijkste elektronica een even vanzelfsprekende plek gaf, als de laatste hit van Katy Perry wist ze het onderscheid tussen underground en mainstream op te heffen.’

De Pop Media Prijs heeft als doel de stimulering van de Nederlandse popjournalistiek in de breedste zin van het woord. De prijs wordt uitgereikt voor het gehele oeuvre waarbij vooral wordt gekeken naar bijzondere prestaties in het afgelopen jaar. Kandidaten zijn individuen, of in een enkel geval initiatieven of projecten vanuit alle geledingen van de media: pers, boeken, radio, tv, online media, documentaires, film, fotografie. Hierbij gaat het in alle gevallen om publicaties met als onderwerp popmuziek.

De jury bestaat dit jaar uit: Gijsbert Kamer (Popjournalist de Volkskrant, juryvoorzitter), Atze de Vrieze (VPRO 3voor12), Yolanda Ulger (PIAS), Wilbert Mutsaers (Spotify Nederland) en Rotjoch (101Barz). De Pop Media Prijs bestaat uit een geldbedrag van 2.500 euro dat door Buma Cultuur en Eurosonic Noorderslag beschikbaar wordt gesteld. Eerdere winnaars van de Pop Media Prijs waren o.a. Rotjoch, Jip Golsteijn, Tom Engelshoven, Anton Corbijn, Martin Bril, Gijsbert Kamer, VPRO’s 3voor12, Lex van Rossen, Leon Verdonschot, Leo Blokhuis, Jan van der Plas, Sander Donkers, Eric Corton, DWDD recordings, Saul van Stapele en Atze de Vrieze. 

Over haar overstap van de journalistiek naar de marketing zei Reijmer in oktober 2017: 'De afgelopen jaren bij 3FM en 3voor12 heb ik tientallen concerten en festivals bezocht om er verslag van te doen op radio en tv. Ik vind het een super uitdaging om me nu bezig te gaan houden met de andere kant: het meehelpen organiseren van zulke events. Friendly Fire vertegenwoordigt  een breed scala aan festivals, events en artiesten en ik kijk ernaar uit om daarmee aan de slag te gaan.' 

Popprijs voor Kensington

Rockband Kensington heeft de Popprijs 2017 gewonnen. Kensington nam de meest prestigieuze prijs voor Nederlandse popmuziek, bestaande uit een geldbedrag van 10.000 euro en een beeld van Theo Mackaay, op zaterdag 20 januari 2018 tijdens Noorderslag in ontvangst. De uitreiking was live te horen op NPO 3FM en te zien bij de NOS op NPO 3.

Uit het juryrapport: "De band uit Utrecht verkocht eind november de Ziggo Dome maar liefst vijf keer uit. Een ongekende prestatie, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat Kensington daarmee hun aantal uitverkochte Ziggo Dome-concerten tot tien zag stijgen. In vierentwintig maanden tien keer zo’n immense zaal uitverkopen, dat mag beslist uniek heten." Sinds de oprichting in 2005 heeft Kensington alles in eigen hand gehouden. Die onafhankelijke, Do It Yourself (DIY) mentaliteit heeft de jury meegewogen in haar oordeel.

Kensington doet veel zelf. Ook heeft de band een visie op contentmarketing. Daarover komen ze 1 februari vertellen op het Branded Content Event, dat BBP Media organiseert. 

De Popprijs wordt uitgereikt aan de band of artiest die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Daarbij spelen zaken als bijzondere artistieke prestaties, nationaal en internationaal succes of een langdurige carrière alle een rol, maar geen daarvan is doorslaggevend: het uiteindelijke oordeel is aan de jury.

Vorig jaar viel de Popprijs ten deel aan Martin Garrix. Andere Popprijs-winnaars zijn Mathilde Santing (1986), The Nits (1987), Claw Boys Claw (1988), Herman Brood (1989), Urban Dance Squad (1990), The Ex (1991), The Scene (1992), Bettie Serveert (1993), 2 Unlimited (1994), Osdorp Posse (1995), Eboman (1996), Marco Borsato (1997), Junkie XL (1998), Postmen (1999), Arling & Cameron (2000), Anouk (2001), Tiësto (2002), Bløf (2003), Ali B (2004), Within Temptation (2005), Spinvis (2006), Armin van Buuren (2007), De Dijk (2008), Kyteman's Hiphop Orkest (2009), Caro Emerald (2010), Jeugd van Tegenwoordig (2011), Racoon (2012), The Opposites (2013), The Common Linnets (2014) en New Wave (2015).

De Popprijs is een initiatief van BV Pop en de Kunstenbond, en wordt uitgereikt door Buma Cultuur. Buma Cultuur ondersteunt en promoot het Nederlands muziekauteursrecht in zowel Nederland als in de belangrijkste exportmarkten voor de Nederlandse (niet per se Nederlandstalige) muziek.

De jury bestond dit jaar uit Guus Bleijerveld (BV Pop), Lisa de Jongh (Patronaat), Gijsbert Kamer (De Volkskrant), Jan Douwe Kroeske (Double 2), Peter Sikkema (De Oosterpoort / Eurosonic Noorderslag), Job de Wit (freelance journalist) en Diederik van Zessen (NPO 3FM).

Over ESNS

ESNS (Eurosonic Noorderslag) is het platform voor en over Europese popmuziek. Overdag huisvest de conferentie meer dan 4000 muziekprofessionals. ’s Avonds vinden de showcasefestivals Eurosonic en Noorderslag plaats, waar jaarlijks meer dan 350 acts zich presenteren aan zowel professionals als publiek. Verder worden tijdens het evenement verschillende prijzen uitgereikt, naast de BV Popprijs huisvest ESNS de European Border Breakers Awards, European Festival Awards, Buma Music Meets Tech Award en de Pop Media Prijs. Ieder jaar licht het festival één Europees land uit, tijdens ESNS 2018 ligt de focus op Denemarken.

Foto: Bart Heemskerk 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken