Adverteerders steken weer meer geld in radioreclame

Adverteerders steken weer meer geld in radioreclame
  • Media
  • 5 feb 2018 @ 11:39
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekRadioReclame

Adverteerders hebben in 2017 meer geïnvesteerd in radioreclame dan in voorgaande jaren. De totale radioreclamebestedingen komen uit op 226 miljoen euro netto. De spotbestedingen zijn gestegen met 1,5 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau.

Renault liet haar radioreclamezendtijd met 20% stijgen en blijft de grootste radioadverteerder van Nederland. Ziggo wist het luisterpubliek ook goed te vinden en zond fors meer commercials uit. Ziggo klimt hierdoor naar de tweede positie in de lijst grote radioadverteerders (vierde positie in 2016). Retailers Kruidvat en Lidl waren ook meer aanwezig dan in 2016 en bezetten met hun reclame-inzet de derde en vierde plaats. T-Mobile verdubbelt zelfs haar radioreclame-uitzending en stijgt daardoor met stip naar nummer 5 (nummer negen in 2016), aldus Nielsen. 

Spotbestedingen stijgen met 1,5 miljoen euro

De radioreclamebestedingen zijn te verdelen in spotreclame en non-spot. De spotbestedingen in 2017 zijn 214,3 miljoen euro; dat is 1,5 miljoen hoger dan in 2016. De non-spot bestedingen - alle merkcommunicatie buiten de reclameblokken - laten een daling zien en komen uit op 11,4 miljoen euro (2016: 12,2 miljoen euro).

Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Advies Bureau: 'Adverteerders vinden op radio een mooie en betrouwbare omgeving voor hun reclameboodschappen. Radio is vrij toegankelijk en heeft een groot bereik met elke week meer dan 13 miljoen luisteraars. Door de groei van digitale radio zijn er steeds meer commerciële mogelijkheden. 2017 was een jaar zonder grote sportevenementen; dit zorgt mede voor een lichte daling in non-spotbestedingen op radio. De ontdekking van onze Oranjeleeuwinnen kwam in mijn ogen te laat voor goede branded content acties. De finaleplek van het vrouwenvoetbal zal in de toekomst veel meer non-spot acties opleveren. Het was nu meer een verrassing. Adverteerders hebben hun merkcommunicatie vooral ingezet binnen de reclameblokken en dat veelvuldig gedaan.' 

Het Radio Advies Bureau is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations en staat voor het vermarkten van radiokennis en het inspireren over radioreclame voor de adverteerder en haar adviseurs. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om meer te bereiken bij de luisteraars van haar radiomerken.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken