Eurosport beperkt Olympische tv-rechten NOS

Eurosport beperkt Olympische tv-rechten NOS
  • Media
  • 8 feb 2018 @ 10:07
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • RechtenOlympische SpelenTelevisieSport

Ietwat zuur heeft de NOS geopenbaard wat de publieke omroep wel en niet mag uitzenden van de Olympische Spelen in PyeongChang. Nadat Discovery in 2015 alle Europese uitzendrechten bemachtigde voor Eurosport, resteerde voor de NOS een sublicentie. Het resultaat: geen vijf maar één livestream en geen bewegend beeld op Instagram.

Ondank die sublicentie maakt de NOS ook tijdens deze Winterspelen 'meer dan 200 uur televisie', zo meldt de omroep trots. Wel moet onze 'staatstelevisie' zich meer dan voorheen houden van strengere regels voor tv, internet en sociale media.

Al sinds 1964 zendt de NOS de Olympische Spelen uit. 'Even leek Eurosport-Discovery een einde te maken aan 52 jaar onafgebroken Olympische uitzendingen bij de NOS door voor 1,3 miljard euro de Europese uitzendrechten te kopen, maar de NOS bemachtigde een sublicentie', zo meldt de omroep. 'Hierdoor kun jij de Olympische Winterspelen gewoon volgen zoals je gewend bent.'

Minder livestreams

Een wezenlijke verandering ten opzichte van de vorige Winterspelen is de beperking van het aantal livestreams. Zo zijn er deze spelen niet meerdere sporten tegelijk te volgen via livestreams op NOS.nl. Er is ditmaal één livestream, waar het er tijdens de Spelen in Sotsji nog vijf waren. Ware sportfanaten kunnen dus niet eindeloos schakelen tussen rodelen en skeleton.

Van ijshockey, skicross en snowboardcross zendt de NOS zowel online als op tv alleen de samenvattingen uit. Voor de ijshockeyfans komt er dagelijks tussen 15.30 en 15.50 uur een samenvatting.

Spelregels voor apps

De spelregels voor NOS.nl en de NOS-app zijn simpel: alles wat op tv is uitgezonden, vind je ook terug op de site en in de app. Sportfans hoeven dus niets te missen. Wie echter de Winterspelen via sociale media volgt, moet zijngeduld flink op de proef stellen.

Wedstrijdbeelden mogen pas een uur na de wedstrijd online komen te staan bij de NOS. Let wel: een wedstrijd is pas officieel afgelopen na de bloemenceremonie. 'Dat kan dus wel even duren', aldus een zuchtende NOS-redacteur met een regenjas in de parkeergarage van het Mediapark. 'Voor uitreiking van medailles geldt hetzelfde: live op tv, direct op de website of in de app, een uur later pas op Facebook.'

Instagram ge(o)blockt

Op Instagram is helemaal geen bewegend Olympisch beeld te zien. Reden: de rechten zijn per land verkocht en op Instagram is geoblocken niet mogelijk. Deze techniek zorgt ervoor dat online video's alleen te zien zijn in het land van de rechthebbende. 'Daarom kun je op vakantie in het buitenland Wie Is De Mol? ook niet terugkijken.'

Mocht je na de Spelen nog even willen genieten van de medailleoogst in PyeongChang, wees dan snel. Op 26 maart verdwijnt alles weer, van alle off- en online kanalen. Het advies van de NOS-redactie: 'Misschien toch die oude videorecorder afstoffen.'



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken