Cliniclowns en Lidl scoren in radioreclame

Cliniclowns en Lidl scoren in radioreclame
  • Media
  • 20 mrt 2018 @ 11:23
  • 10034 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Radio

Gebruik van verbeeldingskracht in radioreclame werkt. Dat blijkt uit onderzoek naar de favoriete radiocommercials van het Nederlands publiek in het vierde kwartaal van 2017.

De commercials van Cliniclowns en Lidl scoren het hoogst en zijn genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.

Cliniclowns

CliniClowns spreekt de verbeeldingskracht van de luisteraar aan en maakt perfect gebruik van radio als reclamemedium. Want op radio krijg je de tijd om een verhaal te vertellen, een gevoel over te brengen. Consumenten waarderen deze manier van het maken van radioreclame en zij vinden de commercial van Cliniclowns veruit de beste in het vierde kwartaal van 2017. De radiocommercial is ontwikkeld door reclamebureau Havas Lemz en geproduceerd door Soundcircus.

Baker

Lidl kiest voor verbeeldingskracht door muziek, George Baker zingt ‘Lidl brown bag’, en de combinatie van radio en televisiereclame. Doordoor maakt Lidl goed gebruik van de werking van visual en emotional transfer. Beelden en emoties die gevoeld werden bij de tv-commercial worden opnieuw opgeroepen door de radiocommercial. Deze radiocommercial springt er in de oren van het Nederlands publiek uit en gaat door naar de finale van de RAB Radio Advertising Awards. Reclamebureau Joe Public is verantwoordelijk voor het concept en de commercial is opgenomen bij Top Format.

Over de award en het onderzoek

Het RAB organiseert eind juni 2018 de uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is. Voor deze prijs worden per kwartaal voorrondes gehouden.  Maandelijks wordt een selectie van de vijf opvallendste radiocommercials beoordeeld door een consumentenpanel en de twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale. De beste twee radiocommercials uit deze kwartaalfinale zijn genomineerd voor de eindronde van de RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs. Andere finalisten uit eerdere kwartaalfinales zijn Hertog, Marktplaats, Peugeot en Hornbach.

Ruigrok

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit. De totale steekproef (N=600 per meting) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden in februari 2018.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken