Cliniclowns en Lidl scoren in radioreclame
- Media
- 20 mrt 2018 @ 11:23
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Radio
- 20 mrt 2018 @ 11:23
- Sjaak Hoogkamer
Gebruik van verbeeldingskracht in radioreclame werkt. Dat blijkt uit onderzoek naar de favoriete radiocommercials van het Nederlands publiek in het vierde kwartaal van 2017.
De commercials van Cliniclowns en Lidl scoren het hoogst en zijn genomineerd voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.
Cliniclowns
CliniClowns spreekt de verbeeldingskracht van de luisteraar aan en maakt perfect gebruik van radio als reclamemedium. Want op radio krijg je de tijd om een verhaal te vertellen, een gevoel over te brengen. Consumenten waarderen deze manier van het maken van radioreclame en zij vinden de commercial van Cliniclowns veruit de beste in het vierde kwartaal van 2017. De radiocommercial is ontwikkeld door reclamebureau Havas Lemz en geproduceerd door Soundcircus.
Baker
Lidl kiest voor verbeeldingskracht door muziek, George Baker zingt ‘Lidl brown bag’, en de combinatie van radio en televisiereclame. Doordoor maakt Lidl goed gebruik van de werking van visual en emotional transfer. Beelden en emoties die gevoeld werden bij de tv-commercial worden opnieuw opgeroepen door de radiocommercial. Deze radiocommercial springt er in de oren van het Nederlands publiek uit en gaat door naar de finale van de RAB Radio Advertising Awards. Reclamebureau Joe Public is verantwoordelijk voor het concept en de commercial is opgenomen bij Top Format.
Over de award en het onderzoek
Het RAB organiseert eind juni 2018 de uitreiking van de RAB Radio Advertising Awards waarbij de publieksprijs één van de awards is. Voor deze prijs worden per kwartaal voorrondes gehouden. Maandelijks wordt een selectie van de vijf opvallendste radiocommercials beoordeeld door een consumentenpanel en de twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale. De beste twee radiocommercials uit deze kwartaalfinale zijn genomineerd voor de eindronde van de RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs. Andere finalisten uit eerdere kwartaalfinales zijn Hertog, Marktplaats, Peugeot en Hornbach.
Ruigrok
Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB dit panelonderzoek naar de beste radiocommercial uit. De totale steekproef (N=600 per meting) is representatief voor de Nederlander van 13 tot 64 jaar op basis van leeftijd en geslacht. De datacollectie heeft plaatsgevonden in februari 2018.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing