RTL Nederland ziet kijkcijfers, omzet én winst dalen
- Media
- 7 mrt 2018 @ 10:57
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaKijkcijfersTelevisie
- 7 mrt 2018 @ 10:57
- Redactie Media
Omroeporganisatie RTL Nederland trekt minder kijkers en daardoor lopen de inkomsten uit advertenties verder terug. Over 2017 daalde de brutowinst met een kleine 10 procent naar 87 miljoen euro en de omzet met 4 procent.
De RTL-zenders trekken al een aantal jaar minder kijkers. In 2015 hadden de zenders nog een marktaandeel van 25 procent. In 2017 was dat gedaald naar 23 procent. De tegenvallende resultaten leiden ook tot stevige keuzes: zo werd vorige week bekend dat RTL-presentator Humberto Tan wordt vervangen door Twan Huys. Het programma kampt met sterk teruglopende kijkcijfers.
Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de jaarcijfers 2017: 'De daling van de EBITDA kan worden verklaard door een teruggelopen advertentiemarkt, de dalende lineaire kijktijd en de stevige investeringen in de groei van onze digitale activiteiten. Die investeringen hebben afgelopen jaar z’n vruchten afgeworpen. Inmiddels wordt 49% van de kijktijd binnen YouTube Nederland ingevuld door RTL.'
VOD-dienst Videoland heeft een 'flinke groeispurt' doorgemaakt met een stijging van het aantal abonnees met maar liefst 78%, meldt Sauvé. 'RTL is met Videoland de absolute nummer twee in Nederland en het enige lokale alternatief voor de grote internationale VOD-spelers. Ons doel is dan ook om niet alleen de nummer één te zijn op tv, maar ook hard te groeien als de nummer één lokale VOD-aanbieder. Of we dat nu zelfstandig doen of in samenwerking met andere partijen, we hebben de kennis en het platform in huis om de voortrekkersrol te vervullen.'
Het moederbedrijf van RTL Nederland, RTL Group, meldde wel betere resultaten. Daar steeg de omzet met ruim 2 procent.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing