Luistercijfers: nieuw dieptepunt voor 3FM

Luistercijfers: nieuw dieptepunt voor 3FM
  • Media
  • 25 apr 2018 @ 12:06
  • 20072 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • MuziekBereikRadio

NPO-zender 3FM is de grote verliezer van de luistercijfers die het Nationaal Luister Onderzoek over de periode februari/maart 2018 heeft bekendgemaakt. De leeglopende jongerenzender is zelfs voorbijgestreefd door 100% NL.

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.365 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 35 minuten per dag.

Radio 538 is koploper. Spannend is vooral de strijd in de subtop en net daaronder. Ooit was 3FM een topzender (met ruim 12% marktaandeel), maar de klad zit er al jaren in. Het vertrek van veel bekende DJ's (zoals Giel Beelen en Gerard Ekdom) heeft daar aan bijgedragen - al komt die banencarousel ook deels voort uit de al eerder ingezette dalende lijn. Dat de ooit zo populaire radiozender nu zelfs 100% NL moet voorlaten, is een harde klap voor de NPO.

Vrouwen kiezen voor 100% NL

Waar de een rouwt, gaat bij de ander de vlag uit. 100% NL zit flink in de lift, met name bij vrouwelijke luisteraars. Het marktaandeel van vrouwen tussen 20 en 49 jaar stijgt van 3,4% naar 4,2%, een stijging van maar liefst 24% ten opzichte van de vorige meting. Ook passeert 100% NL met zowel marktaandeel als weekbereik concurrerend radiostation 3FM.

Ronald Sebök, stationdirecteur van 100% NL: 'De lente is goed begonnen voor 100% NL. We trekken hier een flesje bubbels open. Het hele team is trots dat we zo succesvol zijn bij de belangrijke doelgroep vrouwen van 20-49 jaar. Ook de komende weken blijven we Nederland verrassen met 100% NL Live Tickets voor Toppers in Concert, Groots met een zachte G en met de beste muziek van Nederland.'

Stichting NLO is per 1 januari 2012 actief en opgericht vanuit een breed draagvlak van marktpartijen, aanbieders en afnemers van reclameruimte op radio. NLO kent vier participanten, die elk namens hun achterban meewerken aan de onderzoeken: RAB (radio-exploitanten), NPO, BVA (adverteerders) en PMA (Platform Media-Adviesbureaus). Het doel van de stichting is om gezamenlijk een betrouwbare, valide, transparante en marktrelevante standaard neer te zetten.

Lees ook: MT-overzicht van het radiolandschap


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken