Printoplage Telegraaf en AD daalt dramatisch
- Media
- 12 apr 2018 @ 16:50
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - UitgeversNieuwsmediaDagbladen
- 12 apr 2018 @ 16:50
- Redactie Media
De betaalde oplage van de landelijke kranten is met 5 procent gedaald in 2017 vergeleken met het jaar daarvoor. De Telegraaf en AD zijn de grootste verliezers, zo blijkt uit NOM-cijfers.
Dat print daalt is geen nieuws, maar de mate waarin is toch wel fors, constateert lector-in-ruste Pier Bakker op SvdJ.nl. Het leed is volgens hem 'ongelijk verdeeld'. De grote 'publiekskranten' Telegraaf en AD hebben het lastiger dan de dagbladen die zich op een specifieker en kapitaalkrachtiger publiek richten.
In 2017 verloren de landelijke kranten ruim 5 procent van hun betaalde printoplage ten opzichte van het jaar daarvoor. Bakker heeft becijferd dat de dagbladsector al vijf jaar lang dit verliespercentage laat zien. In de vijf jaar daaraan voorafgaand was de daling aanzienlijk lager: gemiddeld 2,5 procent.
Grote verliezer is De Telegraaf, de krant raakt 8 procent van de betaalde oplage in 2017 ten opzichte van het jaar daarvoor kwijt en 43 procent in de laatste tien jaar. De oplage is 353.000 – in 2000 was dat nog 782.000. AD verliest 6 procent in 2017 en zakt daarmee onder de 300.000 exemplaren. Trouw (-2 procent), Volkskrant en FD (-3 procent), NRC (-4 procent) en Reformatorisch Dagblad (-3 procent) doen het relatief iets beter. Het Nederlands Dagblad raakt 8 procent van de betaalde printoplage kwijt.
Herstel voor NRC.next
NRC.next, omgevormd tot een soort ochtendeditie van de ‘grote’ NRC, herstelt zich wonderbaarlijk. Voor het eerst sinds 2011 stijgt de betaalde oplage, van 26.262 naar 26.825 (plus 2 procent). In 2011 had de krant overigens nog 74.000 abonnees.
Omdat Telegraaf en AD beide verloren, daalt het aandeel van de gezamenlijke ‘populaire’ kranten tussen 2000 en 2017 van 64 naar 54 procent. De oplages van AD en Telegraaf kruipen steeds meer naar elkaar toe. Tien jaar geleden was het verschil meer dan 200.000. In 2017 bedroeg het 55.000.
Waar Telegraaf en AD elkaar benaderen, lopen de betaalde printoplagen van de Volkskrant en NRC Handelsblad steeds verder uit elkaar. Tien jaar geleden was dat 35.000 – in 2017 al 80.000. De Volkskrant had in 2017 een betaalde oplage van 210.000 (dit was in 2000 nog 320.000) tegen 131.000 voor NRC, wat ooit 257.000 stuks was.
De cijfers hierboven betreffen de betaalde printoplage. Daarnaast wordt een deel van de gedrukte oplage gratis verspreid aan medewerkers, relaties, adverteerders en voor marketingdoeleinden. Over de laatste tien jaar verspreidden Trouw en NRC.next relatief gezien de meeste gratis exemplaren, respectievelijk 14 en 16 procent van de totale verspreide oplage. In absolute zin is De Telegraaf de grootste ‘gratis’ betaalde krant: dagelijks worden ruim gemiddeld meer dan 60.000 exemplaren weggegeven.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing