Telecompaper verwacht versnelde daling tv-aansluitingen
- Media
- 3 apr 2018 @ 12:37
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaDigitaalOnderzoekTelevisie
- 3 apr 2018 @ 12:37
- Redactie Media
Het aantal aansluitingen op de Nederlandse tv-markt is in 2017 met 0,1 procent gedaald naar 7,48 miljoen, aldus het kwartaalrapport van Telecompaper. Voor 2018 verwacht het onderzoeksbureau een grotere daling, van 1 procent voor het aantal aansluitingen.
De groei in IPTV via DSL en glasvezel was afgelopen jaar net niet voldoende om de daling van traditionele tv-doorgifte (kabel, satelliet en Digitenne) te compenseren. Ondanks een daling van 1,8 procent is kabel is nog steeds de grootste televisietechnologie met 56 procent van de aansluitingen.
DSL (koper) volgt als nummer twee met bijna 21 procent aandeel, na 6,4 procent groei in aansluitingen en glasvezel is nummer drie met 15,6 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het vierde kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne.
Versnelde daling op komst
Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 1 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta gedurende 2018 gaan beginnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,8 procent per jaar in tv-aansluitingen.
De omzet uit tv-diensten groeide in 2017 met 2,4 procent naar 1,81 miljard euro, mede door prijsverhogingen op 'triple play'-pakketten van KPN en Ziggo in juli 2017. Voor de komende jaren verwacht Telecompaper dat de omzet nog blijft groeien in 2018 en 2019, maar vanaf 2020 zal gaan dalen. Hierdoor komt de verwachte gemiddelde groei uit op 0 procent in de jaren tot en met 2022.
Ziggo de grootste, maar KPN loopt in
Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen en -omzet gebleven, maar de marktaandelen zijn wel kleiner geworden in 2017. Bij tv-aansluitingen daalde Ziggo’s marktaandeel met 0,7 procentpunten naar 52,4 procent waar nummer twee KPN het marktaandeel met 0,8 procentpunten zag groeien naar 31,8 procent. Ziggo’s marktaandeel voor tv-omzet kwam uit op 59,8 procent voor 2017, een daling van 1 procentpunt vergeleken met 2016 en nummer twee KPN groeide met 1 procentpunt naar 27 procent.
De top vijf qua aantal tv-aansluitingen wordt gecompleteerd door Caiway, T-Mobile en Tele2, waar de eerste twee in het vierde kwartaal van 2017 marktaandeel wisten te winnen.
De omzet komt van de tv-abonnementen op de massamarkt (consumenten en kleine zakelijke afnemers). Daarin zit de omzet uit standaard tv-abonnementen (digitaal en analoog), betaal tv-diensten en VoD (Video on Demand) -diensten. Niet meegenomen worden de omzet uit verkoop van set-top boxen of andere randapparatuur en installatie- en verzendkosten.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing