Primeur: Donald Duck voor blinde kinderen
- Media
- 25 mei 2018 @ 10:15
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ContentMVOTijdschriften
- 25 mei 2018 @ 10:15
- Jeroen Mirck
Donald Duck Weekblad, Stichting Dedicon en Bibliotheekservice Passend Lezen zijn erin geslaagd het populaire stripfiguur Donald Duck voor de allereerste keer toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. Met deze bijzondere uitgave wil het weekblad mensen die blind of slechtziend zijn, laten ervaren hoe Donald Duck eruit ziet en hen hier plezier aan laten beleven.
Deze Donald Duck wordt in een gelimiteerde oplage geproduceerd door Stichting Dedicon en is exclusief verkrijgbaar voor leden van Bibliotheekservice Passend Lezen. Vandaag werd deze speciale Donald Duck overhandigd door Hoofdredacteur Joan Lommen aan de 15-jarige Twan Driessen uit Druten in een blinde klas in Huizen.
Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis is er een stripverhaal ontwikkeld dat ook toegankelijk is gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Het Donald Duck stripverhaal verschijnt in de vorm van een grote map waarbij hoofdrolspelers Donald, Katrien en Dagobert Duck in reliëf worden weergegeven en de strip voorzien is van brailleschrift en audio-ondersteuning. Daarnaast is er ook een uitgebreide beschrijving bijgevoegd over de manier waarop je een stripverhaal leest.
Tactiele eend
Het idee en de uitvoering van deze unieke uitgave komen van Stichting Dedicon. Donald Duck weekblad omarmde het idee onmiddellijk en ook Disney was enthousiast om ’s wereld bekendste eend in tactiele vorm te produceren. De Koninklijke Bibliotheek heeft voor de financiële ondersteuning gezorgd.
Directeur Maarten Verboom van Stichting Dedicon: 'De wereld van Donald Duck maakt al 65 jaar deel uit van de belevingswereld van kinderen. Maar kinderen met een visuele beperking kunnen over het algemeen niet meepraten over strips. Die ongelijkheid was voor ons een belangrijke motivatie om een aantrekkelijke oplossing te ontwikkelen. We zijn er trots op dat we daarin zijn geslaagd.'
Duck meets Dedicon
Hoofdredacteur van Donald Duck Joan Lommen: 'We waren meteen enthousiast toen Dedicon bij ons aanklopte. Donald Duck is voor iedereen, we willen dolgraag dat álle kinderen er plezier aan kunnen beleven. We zijn heel benieuwd hoe kinderen met een leesbeperking deze speciale uitgave en Donald Duck beleven.'
Donald Duck is al meer dan 65 jaar marktleider in het kidssegment. Daarnaast is het weekblad het grootste familie- én mannenblad. Dedicon bestaat bijna even lang: al 60 jaar maakt deze stichting het mogelijk om mensen met een visuele of andere leesbeperking mee te laten doen in de maatschappij door informatie toegankelijk te maken. Dedicon is daarmee een dominante expert in Nederland. Met 135 medewerkers en ruim 300 vrijwilligers worden er jaarlijks duizenden romans, schoolboeken, kranten, tijdschriften en overige informatie in audio, braille, als vergroting of in reliëf geproduceerd.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing