Social Highlights mei: met onder meer Laurel of Jenny?

Social Highlights mei: met onder meer Laurel of Jenny?
  • Media
  • 28 mei 2018 @ 11:33
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Na een roerige maand april waarin vooral Mark Zuckerberg en zijn Facebook enorm onder vuur kwamen te liggen, was mei een overwegend rustige maand qua social medianieuws.

Laurel of Yanny?

In 2015 was het een hot topic: er ging een simpele foto van een jurk viraal. De hele wereld was in rep en roer, want iedereen zag iets anders. Was de jurk nu blauw of goudkleurig? We kunnen er nog artikelen over volschrijven, maar uitsluitsel zal er nooit komen.

Het duurde niet lang voordat het world wide web op zijn kop stond nadat een geluidsfragment online kwam van een robotstem. Zegt de stem Laurel of Yanny? Volgens audioloog Jan de Laat heeft het te maken met drie factoren: toonhoogte, voorkeur en gevoel. Anderen geven aan dat het te maken heeft met leeftijd. Maar wacht, horen we nou elke keer iets anders? Zo verwarrend!

Slide de emoji

Instagram doet er alles aan om de Instagram Stories nóg aantrekkelijker en meer engaging te maken. Met de emoji-slider kun je de mening van je volgers meten. Hoe denken zij over een bepaald onderwerp? Ben je het oneens? Dan schuif je naar links. Bij eens - je raadt het al - naar rechts. De plaatser krijgt een gemiddelde te zien, maar kan ook de individuele antwoorden bekijken.
 

Shop untill you drop!

Jawel, het heeft even mogen duren maar Instagram Shopping is eindelijk uitgerold in Nederland. Het is nu mogelijk vijf producten in een foto of tot twintig in een carrousel te taggen. Gebruikers krijgen vervolgens informatie over het product te zien met daarbij de prijs. Daarnaast is het nu ook mogelijk om een debit- of creditcard toe te voegen aan je Instagram account. Het is voorlopig alleen mogelijk om bij geselecteerde partners reserveringen te plaatsen, maar het zal vast niet lang duren voor Instagram Shopping wordt gekoppeld aan Instagram Payments.

 

Tinder en Happn krijgen concurrentie

Een van de laatste functionaliteiten die Mark Zuckerberg toevoegde aan de eerste versie van Facebook was “relationship status”. De cirkel wordt binnenkort rond, want Zuckerberg kondigde op de F8 aan dat Facebook een dating functionaliteit krijgt.

Volgens Zuckerberg zijn er wereldwijd 200 miljoen Facebook gebruikers die de relatiestatus “single” hebben en hier wil hij wat aan doen. Gebruikers van de functionaliteit kunnen een speciaal dating profiel aanmaken. Facebook matched je vervolgens aan personen buiten je vriendenkring.

Het nieuws zorgde er meteen voor dat de aandelen van Match Group (eigenaar van o.a. Tinder) met 17% daalden. Beleggers zijn de functionaliteit dus als directe bedreiging voor de bestaande grote spelers.

Facebook Branded Content Match

Facebook probeert niet alleen gebruikers met elkaar te matchen, ook marketeers en influencers krijgen een plek om elkaar te vinden. Op gelekte screenshots is een nieuwe functionaliteit te zien genaamd: “Promotional Materials”.

Influencers krijgen de mogelijkheid om zichzelf te showcasen. Niet alleen op het gebied van bereik en engagement, maar ook met hun gemaakte werk. Marketeers kunnen zoeken op de demografische kenmerken van een fanbase zoals bijvoorbeeld: relatie, opleidingsniveau, geslacht en natuurlijk interesses. Facebook geeft aan geen geld te gaan vragen voor deze dienst. Ze willen het makkelijker maken voor influencers en content creators om geld te verdienen.

Verslavender dan ooit

Het is geen nieuws meer dat sociale media ons aardig in de greep hebben. Toch blijken social media verslavingen met de jaren te groeien. Het CBS kwam deze maand met schokkende cijfers. Waar in 2015 nog “slechts” 19 procent naar eigen zeggen verslaafd was, is dat de afgelopen twee jaar naar 29 procent gegaan. De grootste groep van het onderzoek (een derde van de respondenten) blijkt dagelijks tussen de drie en vijf uur online te zijn op sociale kanalen. Hoewel het misschien verleidelijk is om de socials te blijven checken, bedenk je even wat je met die uren kunt doen. Shocking!

Ook YouTube waagt zich in de muziekstreaming

YouTube music, dat is de naam van de nieuwe muziekdienst en daarmee zal de concurrentiestrijd tegen Spotify en Apple Music beginnen. Deze maand is de dienst uitgerold met hetzelfde model als dat Spotify hanteert: een gratis dienst met reclame en een betaalde dienst zonder reclame. Nog een nadeel van de gratis versie: je kunt de muziek niet op de achtergrond laten afspelen. Daarvoor zal je de app dus geopend moeten houden. Zitten we nog op een extra muziekdienst te wachten? En kennen we YouTube niet gewoon het liefste als een gratis platform? De tijd zal het leren.

Snapchat Redesign Rollback

Na dalende gebruikscijfers, een petitie met ruim 1,2 miljoen handtekeningen en kritische tweets van o.a. Kylie Jenner en Chrissy Teigen is Snapchat eindelijk bezweken onder de druk. De afgelopen tijd hebben ze elementen van het redesign langzaam teruggedraaid, waar Snapchat eerst nog aangaf dat mensen “gewoon even moesten wennen”.

De tegenvallende financiële resultaten en de stevige concurrentie rondom de app hebben er voor gezorgd dat de aandelen van Snap Inc. op het laagste punt staan sinds de oprichting van het bedrijf. Waar je vorig jaar voor $27 dollar een aandeel van Snap inc. kon kopen, doe je dat nu al voor rond de $10 dollar. Kan Snapchat het tij nog keren? Only time will tell.

Deze blog is geschreven door Social Producers Mark Werkman & Carmen Hoos

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken