NPO moet van Slob reserves aanspreken

NPO moet van Slob reserves aanspreken
  • Media
  • 26 jun 2018 @ 12:52
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • RadioPolitiekTelevisieMedia

Minister Arie Slob (Media) gaat niet bijspringen om de bezuinigingen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op te vangen. De NPO heeft volgend jaar ongeveer 60 miljoen euro minder te besteden door dalende Ster-gelden.

De bewindsman schrijft aan de Tweede Kamer dat de gevreesde daling van de reclame-inkomsten 'helaas'' doorzet. De NPO heeft inmiddels een bezuinigingsplan ingediend. Dat draait vooral om bezuinigingen op programma's. Ook op de eigen organisatie kan wat worden bespaard. De NPO hoopt verder een extraatje te verdienen met de verkoop van online reclame.

Slob is echter streng: voordat de omroepen het mes zetten in programma's, moeten zij eerst hun reserves aanspreken. De minister benadruk dat deze werkwijze verplicht is. Hij denkt dat de NPO daaruit volgend jaar minstens 24 miljoen euro zou kunnen putten.

Nóg minder reclame-inkomsten?

Slob gaat sowieso nog in gesprek met de NPO over het bezuinigingsplan. Met de afzonderlijke omroepen zijn al afspraken gemaakt, bijvoorbeeld over welk publiek zij moeten bedienen. Die afspraken mogen niet in de knel komen.

Er is mogelijk extra zwaar weer op komst. De minister houdt er rekening mee dat de reclame-inkomsten dit jaar nog meer tegenvallen dan de prognoses. Zo'n grotere tegenvaller zal hij echter niet doorberekenen aan de omroep, omdat die al hard wordt geraakt.

De NPO heeft trouwens bezwaar aangetekend tegen Slobs besluit om het omroepbudget te verlagen. Een oordeel over dat bezwaar is nog niet geveld, maar de verwachting is dat de bezuiniging gewoon wordt gehandhaafd.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken