WK Voetbal scoort bij NOS ook niet-lineair

WK Voetbal scoort bij NOS ook niet-lineair
  • Media
  • 26 jun 2018 @ 10:07
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TelevisieWK VoetbalVoetbalDigitaal

Een WK Voetbal zonder het Nederlands elftal is een minder leuk WK om te kijken. Geef maar toe, ook jij kijkt minder. Tegelijk heeft ieder nadeel ook zijn voordeel: qua niet-lineair kijken is het wereldkampioenschap in Rusland een feest, met dank aan de NOS.

Voorafgaand aan het toernooi gaf 35 procent van de Nederlanders aan deze zomer niet naar het WK te gaan kijken, omdat Oranje niet meedoet. Hadden onze jongens zich wel geplaatst, dan zou deze groep wel hebben gekeken, zo blijkt uit het ‘World Football Report 2018’ van Nielsen Sports. 37 Procent van de Nederlanders gaat toch kijken. Ruim een kwart van de bevolking heeft geen enkele interesse in het WK Voetbal en zou het toernooi sowieso overslaan.

Twee uur lang kijken naar pingelaars uit modale voetbalnaties als Panama, Senegal en Saoedi-Arabië doet ook gewoon pijn, als daar ook het Nederlands elftal had kunnen staan. Dan zijn de samenvattingen en liveblogs op NOS.nl een uitkomst. In een paar minuten ben je helemaal bij en heb je alle goals en andere markante momenten gezien. Al die content biedt de NOS perfect aan. Lang leve het niet-lineair kijken, zelfs bij het summum van real-time dat voetbal is.

UltraHighDefinition TV

De live-kijker hoeft trouwens evenmin op een houtje te bijten, want de NOS zendt het WK uit in UltraHighDefinition TV. Dit betekent een vier keer zo hoge resolutie als HD met meer kleuren en meer contrast, dus meer en betere pixels. Nederland is één van vijftien landen ter wereld waar het WK in Ultra HD wordt uitgezonden. Tijdens het WK is er een speciale versie van NPO1 beschikbaar via deelnemende distributeurs (satelliet, kabel of IP TV), waar de wedstrijden in UHD worden uitgezonden. Kijkers hebben een geschikte settop-box en tv nodig om in Ultra HD TV te kunnen kijken. Naar verwachting kunnen in totaal enkele tienduizenden Nederlanders hier tijdens dit WK al gebruik van maken.

"NPO en NOS willen, nu de techniek voldoende volwassen is geworden qua specificaties en standaarden, als publieke omroep voorop lopen qua innovatie en uitzoeken wat er nodig is om de nieuwste generatie televisie bij de mensen thuis te krijgen", meldt de publieke omroep. "De wedstrijden van het WK zijn bij uitstek geschikt voor een haarscherp beeld. Het betreft nu nog een experiment, maar Ultra HD is sterk in opkomst. Meer dan de helft van alle televisies die worden verkocht is met Ultra HD."

Tot zo ver het perfecte live-beeld. Tegelijk biedt de NOS gelukkig ook de uitgestelde kijker veel extra gemak. De meest in het oog springende feature van de app en website van de nationale sportzender is NOS 360°. Hiermee ben je zelf de regisseur tijdens het WK. Van hoogtepunten uit elke wedstrijd (goals, maar ook pijnlijke missers of schandalige overtredingen) kun je namelijk zelf bepalen vanuit welke hoek je ze wil terugkijken. Zo speel je heel even voor video-scheidsrechter. Dat is trouwens ook een opmerkelijke feature (waarmee de FIFA onbedoeld een nieuwe hoofdrolspeler heeft gecreëerd), maar die techniek valt buiten de macht van de NOS.

Hugo Borst vs. Touzani

Naast al deze techniek is er natuurlijk een complete programmering waarin wordt vooruitgeblikt en nagepraat. Gisteren werd er een video-verbinding gelegd met scheidsrechter Bas Nijhuis, die in Studio Rusland uitlegde waarom Cristiano Ronaldo geen rode kaart had gekregen. Vaste NOS-gast Hugo Borst (met hond Messi) vond die uitleg maar niks en maakte een wegwerpgebaar. Lekkere voorbeeldfunctie van onze nationale zorgheld.

Nee, doe dan maar baltovenaar Soufiane Touzani, die voorafgaand aan het toernooi kekke vlogs opnam met WK-gangers. Dat doet de NOS slim, want dit soort content bindt ook jongeren aan de NOS, die met al die eerder genoemde borrelpraat toch vooral de oudere kijker behaagt.

Tot slot nog een reclame-ergernis. Alle begrip dat de samenvattingen van WK-wedstrijden worden voorafgegaan door pre-rolls, maar er zijn grenzen. De Ster zou er goed aan doen hier een frequency-cap op te zetten. Wie vaak uitgesteld kijkt heeft dat knipogende animatiemeisje van Bunq al zeker vijftig keer langs zien komen, pratend over haar groepsrekening 'met z'n elven'. Ook dat moet technologisch beter kunnen. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken