Persgroep in de clinch over Auteurscontractenrecht

Persgroep in de clinch over Auteurscontractenrecht
  • Media
  • 17 jul 2018 @ 19:00
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PolitiekUitgeversMakersJournalistiek

De Persgroep weigert om mee te werken aan een procedure bij de Geschillencommissie Auteurscontractenrecht over de billijkheid van de tarieven die de uitgever hanteert.

Het wegblijven van De Persgroep heeft als gevolg dat makers zoals (foto)journalisten, illustratoren, ontwerpers en fotografen geen geschillen bij de commissie kunnen inbrengen, dus rest het geen enkele andere uitweg dan De Persgroep voor de rechter dagen. 'De uitgever ontneemt makers hiermee de mogelijkheid om een geschil laagdrempelig in te brengen bij de geschillencommissie die hier speciaal voor is opgericht', aldus de partijen die zijn verzameld in Platform Makers.

De Geschillencommissie is opgericht na invoering van de Wet Auteurscontractenrecht op 1 juli 2015 om onder meer vast te stellen wat een billijk tarief is voor makers. De Persgroep is nauw betrokken geweest bij de oprichting van deze geschillencommissie, via het Platform Creatieve Media-industrie. De opstelling van de uitgever gaat  in tegen het recente advies van minister Dekker die media-exploitanten juist oproept om aan te sluiten bij dit geschilorgaan.

Wie liggen overhoop met Persgroep?

Platform Makers, de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten (NVF), DuPho, BNO en Pictoright komen op voor de belangen van freelancers (‘makers’) en steunen hun strijd voor redelijke tarieven en goede algemene voorwaarden. De partijen vinden dat minister Dekker moet ingrijpen om de beoogde bescherming van freelancers te waarborgen. Als grote mediapartijen zoals De Persgroep niet bij de Geschillencommissie verschijnen, functioneert de wet feitelijk niet.

De Persgroep tracht hiermee een voor makers laagdrempelige vorm van bemiddeling door deskundigen vanuit de sector te voorkomen, aldus de vakorganisaties. Nu dreigt een proefproces. De betrokken makers (een freelance journalist en fotojournalist) worden nu geconfronteerd met een kostbare en langdurige procedure bij de civiele rechter. De bedoeling van de wetgever  was nu juist om deze situatie te voorkomen.

'Onbegrijpelijk dat Persgroep wegblijft'

Thomas Bruning, algemeen secretaris NVJ: ‘Gegeven de machtige positie van De Persgroep in het Nederlandse medialandschap is het onbegrijpelijk dat zij niet bereid is om mee te werken aan een procedure die juist bedoeld is om voor meer evenwicht te zorgen tussen makers en grote mediabedrijven. Het komt erop neer dat De Persgroep de wet feitelijk aan haar laars lapt door te weigeren te verschijnen bij een door de wetgever opgericht geschillen-instituut.’

Anouk Siegelaar, adjunct-directeur BNO en bestuurslid Platform Makers: ‘Voor alle makers die voor grote uitgevers werken, is het een enorme teleurstelling dat De Persgroep zich onttrekt aan deze procedure. Makers staan met hun rug tegen de muur als het gaat om grote uitgevers en hoopten op een uitspraak van de Geschillencommissie over de billijkheid van de tarieven van De Persgroep. Hoe moeilijk zij het hebben, blijkt onder meer uit de recente publicatie van Platform Makers: "Werken voor een kratje bier… en meer onbillijke voorstellen".' 

Suzanne Henning, directeur van Dutch Photographers (DuPho): ’De weigering van De Persgroep om mee te werken aan een procedure bij de Geschillencommissie is een ontluisterende beslissing waarmee de uitgever niet lijkt te willen investeren in zijn fotografen, wat niet alleen slecht is voor de beroepsgroep maar uiteindelijk ook haar weerslag heeft op de kwaliteit van ons nieuws.'

Advocaat Otto Volgenant staat de twee freelancers bij. Volgenant: 'De tarieven die De Persgroep aan freelancers betaalt zijn ver onder de maat. Ik vind het onvoorstelbaar dat de uitgever niet eens wil verschijnen bij de Geschillencommissie die juist voor dit soort zaken is opgericht. De bedoeling van de nieuwe wet was extra bescherming voor freelancers. Dat is tot nu toe helaas een lege huls gebleken. De politiek is nu aan zet.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken