PR-strategie Mediahuis bij overname TMG wint prijs

PR-strategie Mediahuis bij overname TMG wint prijs
  • Media
  • 13 jul 2018 @ 10:21
  • 24061 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
  • PRCommunicatieAwardsMedia

De communicatie- en stakeholder-strategie van het Belgische mediabedrijf Mediahuis bij de overname van TMG heeft een Golden World Award gewonnen. PR-bureau Hill+Knowlton Strategies Nederland had ingestuurd voor deze mondiale prijs van de International Public Relations Association (IPRA).

Mediahuis en Hill+Knowlton werden bekroond in de categorie Financial Services & Investor Relations. Eind 2016 bereidde het in Nederland nog vrij onbekende Belgische mediabedrijf Mediahuis zich voor op een acquisitie van het beursgenoteerde Telegraaf Media Group (TMG), eigenaar van Nederlands grootste dagblad, De Telegraaf. Geconfronteerd met een sterk Nederlands sentiment onder Nederlandse media en stakeholders, stond Mediahuis – als buitenlandse partij - voor een zware uitdaging.

Hill+Knowlton Strategies ontwikkelde, samen met Mediahuis, een communicatie- en stakeholderstrategie voor het verkrijgen van steun van opinieleiders, aandeelhouders, politici en werknemers voor de intenties van Mediahuis voor TMG. Een belangrijk element hierin was het beschermen van de reputatie van alle betrokken partijen. De persoonlijke benadering van de stakeholders zorgde in 2017 voor brede steun voor het bod van Mediahuis. 

Dit leidde ertoe dat Mediahuis op succesvolle wijze volledig eigenaar werd van TMG, met een nieuwe toekomst voor Nederlands grootste dagblad als gevolg. 

Bekroonde Crisis-PR van RecyBEM 

Voor de communicatiestrategie voor autobandenrecyclingorganisatie RecyBEM won Hill+Knowlton eveneens een Golden World Award, ditmaal in de categorie Crisismanagement. In 2016 kwamen rubberkorrels als opvulling voor kunstgrasportvelden landelijk in opspraak omdat in media de suggestie werd gewekt dat blootstelling aan rubberkorrels gezondheidsrisico’s met zich mee zouden brengen. De wetenschappelijke grondslag voor deze bewering ontbrak echter. Hill+Knowlton Strategies ontwikkelde, samen met RecyBEM, (de brancheorganisatie verantwoordelijk voor het inzamelen en hergebruiken van oude autobanden) een communicatiestrategie om de nuance terug te brengen in het debat.

Een belangrijk onderdeel hiervan was een mediacampagne waarin alle relevante stakeholders op een persoonlijke manier werden voorzien van gebalanceerde informatie over dit onderwerp. De communicatiestrategie en het crisismanagement door Hill+Knowlton Strategies zorgden ervoor dat de emotionele discussie die onder sporters, politici en media werd gevoerd, verschoof van een eenzijdige presentatie van meningen naar een open en transparante discussie op basis van alle feiten, omstandigheden en standpunten en inzichten. 

'Dat Hill+Knowlton juist voor deze twee projecten een IPRA Golden World Award heeft gekregen, onderstreept hoe wij onze rol zien als communicatieadviseurs in de huidige tijd: wij hebben bij mogen dragen aan het behoud van een sterk mediabedrijf in ons eigen land en hebben beeldvorming bestreden door daar de juiste feiten tegenover te zetten. We waren er voor onze klanten toen het er echt om ging. Ik ben trots op ons team en deze mooie bevestiging van ons succes', zegt Jack de Vries, Board Director van Hill+Knowlton Strategies Nederland. 

Wat zijn de Golden World Awards?

​Het jaarlijkse IPRA Golden World Awards-initiatief erkent sinds 1990 uitmuntend werk in communicatie en public relations, wereldwijd. Winnaars van de onderscheiding laten zien dat zij voldoen aan de hoogste internationale standaarden in communicatie. De IPRA Golden World Awards wordt uitgereikt door de International Public Relations Association (IPRA), de wereldwijde beroepsorganisatie voor communicatie- en public relations professionals. De uitreiking van de 2018 Awards vindt plaats op 19 oktober 2018 tijdens het Gala in Barcelona. 

Hill+Knowlton Strategies won in mei van dit jaar tevens een EMEA Sabre Award met haar communicatiestrategie voor RecyBEM in de categorie Issue Management. De Sabre Awards worden jaarlijks uitgereikt voor communicatie en public relations werk dat het hoogste niveau van strategie, creativiteit en business impact laat zien. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken