Lichte groei tv-reclame

Lichte groei tv-reclame
  • Media
  • 7 aug 2018 @ 10:07
  • 22946 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
  • OnderzoekTelevisieReclameOnline advertising

De tv-reclamemarkt was in de eerste helft van 2018 goed voor 392 miljoen euro, een stijging van 3 procent vergeleken een jaar eerder. De spotmarkt voor tv en online video is uitgekomen op 350 miljoen euro, een groei van 4 procent. Dit rapporteert Screenforce.

Vanaf 2018 worden de bestedingscijfers na aftrek van bureaucommissie gerapporteerd. Het is noodzakelijk geworden om over te stappen naar een nieuwe definitie van reclamebestedingen omdat de Screenforce-broadcasters in toenemende mate actief zijn in de online markt. Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd. Ook het stopzetten van de bureaucommissie door Ster maakt deze wijziging nodig.

Spotmarkt groeit met 4%

Het grootste deel van de tv-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen. De spotmarkt is in de eerste helft van 2018 uitgekomen op 350 miljoen euro (4% meer ten opzichte van een jaar eerder). De groei van de omzet op het tv-platform zat vooral in het eerste kwartaal. De groei op de online video platforms was in beide kwartalen sterk.

De omzet van de non-spotmarkt is licht gedaald naar 42 miljoen euro. Deze daling heeft zich alleen gemanifesteerd op het tv-platform. De non-spotinvesteringen op de online platforms stegen sterk door de verdere groei via de social influencers.

Retail adverteert het meest

Net als in de afgelopen twee jaar was retail ook in de eerste helft van 2018 de grootste adverteerders-branche. De retailbranche zag zijn bruto bestedingen op televisie met 1,4 procent groeien naar 379 miljoen euro.

Retail was echter niet de sterkste groeier: dit is de branche van voedings- en genotmiddelen, met een groei van maar liefst 5,8% naar 355 miljoen euro. Unilever was de grootste bron voor deze stijging. Met een groei van 31% komt Unilever op een investering van 64,8 miljoen euro in de eerste helft van 2018.

Kijktijd daalt licht

We keken in Nederland in de eerste helft van 2018 gemiddeld 174 minuten per dag televisie via het tv-toestel. Dit is een daling van zes minuten, oftewel 3%, ten opzichte van de eerste helft van 2017. Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het tv-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale kijktijd.

Binnen de 174 minuten kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit.

Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de tv-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.

Wat is Screenforce?

Screenforce is de Nederlandse tv-marketingorganisatie. Ons doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over tv en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce-participanten op gebied van public affairs.

In Screenforce participeren de volgende mediabedrijven: Ster, RTL, Talpa Media Solutions, BrandDeli, ORN en Disney Channels Benelux.

Het halfjaarrapport is beschikbaar op de website van Screenforce. De belangrijkste resultaten uit het rapport zijn samengevat in een infographic (zie hieronder een uitsnede).


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken