VPRO verkoopt 'Onze man in Teheran' aan Amerika
- Media
- 2 aug 2018 @ 00:53
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MakersJournalistiekTelevisieNieuwsmedia
- 2 aug 2018 @ 00:53
- Jeroen Mirck
Het VPRO-programma 'Onze man in Teheran' van Iran-correspondent Thomas Erdbrink is verkocht aan de Amerikaanse publieke zender PBS. De negen afleveringen worden medio augustus in het journalistieke programma Frontline uitgezonden als een tweedelige documentaire.
Een unicum, zo jubelt de trotse maker zelf op NOS.nl. 'Er is volgens mij nog nooit een Nederlandse serie met een Nederlandse presentator op de Amerikaanse televisie uitgezonden', aldus Erdbrink.
Erdbrink (42) werkt voor onder meer de NOS en The New York Times. Zijn tv-programma werd in Nederland goed ontvangen, maar hij is zich er terdege van bewust dat 'Amerikanen weer een heel ander publiek zijn met uitgesproken meningen over het land waar ik werk'.
'Natuurlijk hoop ik dat Trump kijkt'
Pikant is de explosieve verhouding tussen Iran en de VS, opgestookt door de oorlogstaal van president Donald Trump. Diens voorganger Obama sluit juist een deal met het Arabische land. Erdbrink: 'Natuurlijk hoop ik dat Trump kijkt, want ik probeer met mijn programma op een journalistieke manier te laten zien hoe mensen leven in Iran. Het gaat me er niet om een positief of negatief beeld te schetsen van het land.'
'Our Man in Tehran' wordt uitgezonden op 13 en 14 augustus door PBS. Het programma trok de aandacht omdat Erdbrink, als een van de weinige westerse correspondenten in Iran, erin slaagt om mensen echt in hun persoonlijke leven te kunnen filmen. Erdbrink spreekt de taal en is getrouwd met een Iraanse.
Veelbekroonde productie
Dat de VPRO goud in handen had met dit programma was al snel duidelijk. 'Onze man in Teheran' won in Nederland meerdere prijzen, waaronder de Zilveren Nipkowschijf en twee Tegels, de awards voor journalistieke producties.
Tijdens het filmen van het tweede seizoen werd al rekening gehouden met een internationale versie. Alle presentatie-teksten werden daarom opgenomen in zowel het Nederlands als het Engels. De Nederlandse passages uit het eerste seizoen krijgen een Engelstalige voice-over. Alle interviews in het Farsi worden uiteraard ondertiteld.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing