Edwin Venema vertrekt bij De Dikke Blauwe

Edwin Venema vertrekt bij De Dikke Blauwe
  • Media
  • 13 sep 2018 @ 11:07
  • 9395 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • ContentPersonaliaJournalistiekUitgevers

Edwin Venema vertrekt als hoofdredacteur van De Dikke Blauwe. Hij werkte vijftien jaar bij mediabedrijf Zhomer, waaronder ook de uitgeverijen Lenthe en Elektor. Venema is zijn eigen redactiebureau begonnen: De Kopijmeester.

Lenthe en Venema zijn het erover eens dat diens nieuwe positie als zelfstandig ondernemer niet te combineren is met een onafhankelijk hoofdredacteurschap, zo melden ze gezamenlijk op DeDikkeBlauwe.nl. Venema blijft zijn brede filantropie-kennis wel beschikbaar stellen als commentator en consultant voor de uitgever. Lenthe voert momenteel gesprekken en wijst binnenkort een opvolger aan voor Venema. 

Schrijfcoach en redactiedokter

‘Na Lenthe en Zhomer ga ik in de herfst van mijn loopbaan mijn wens om zelfstandig te ondernemen omzetten in daden', zegt Venema. 'Die beslissing heb ik genomen in goed overleg met Zhomer. Het is na al die jaren ook goed om het stokje over te dragen. Ik wil mijn brede redactionele kennis vanuit mijn bedrijf De Kopijmeester graag inzetten voor verschillende opdrachtgevers die mijn hulp als schrijver (interviews, copywriting, ghostwriting), portretfotograaf, schrijfcoach en redactiedokter goed kunnen gebruiken.'

Venema zal nauw betrokken zijn bij het inwerken van zijn opvolger, maar ook bij lopende Lenthe-projecten, waaronder de lustrum-editie van de gedrukte jaargids, De Dikke Blauwe5, de DDB Top 100 van invloedrijksten in de Nederlandse filantropie en de programmering van de pilot-editie van Civil Power, die plaatsvindt op 22 november.

Lenthe wordt stichting

Don Akkermans, eigenaar van mediabedrijf Zhomer, laat weten: ‘Wij zijn Edwin dankbaar voor zijn bijdragen aan het succes van vele titels binnen Zhomer en Lenthe en we zijn blij dat we de samenwerking in een andere rolverdeling voortzetten. Daardoor blijft Edwins legendarische filantropie-kennis en zijn schrijftalent beschikbaar om de ambities van Stichting Lenthe als mediahuis van de filantropie te verwezenlijken. Lenthe houdt overigens op te bestaan als BV en gaat als stichting verder om, hopelijk ook met de hulp van collega stichtingen en funders, maatschappelijke vrijgevigheid in Nederland verder te ontsluiten. Dat doen we door de inzet van onafhankelijke berichtgeving en opiniëring, met onze drie kernactiviteiten: De Dikke Blauwe, The Fundraiser en Civil Power.’

'Tijd voor transitie'

Met het vertrek van Venema, vanaf 2003 betrokken bij DDB’s voorgangers FM en Filanthropium, komt ook een einde aan de vijfjarige hoofdredactie-tandem met Charles Groenhuijsen. Akkermans: ‘Wij zijn met Groenhuijsen en alle andere betrokkenen in overleg over de invulling van de toekomstige hoofdredactie. We nemen de tijd. In deze oriëntatie-periode coördineer ik persoonlijk de lopende hoofdredactionele zaken. Niet alleen met de hulp van de huidige redactie, maar ook met de inbreng van het huidige team adviseurs. Dit team is inmiddels uitgebreid met wetenschappelijk journalist Mirjam Vossen. Met Mirjam borgen we de kwaliteit van DDB en kijken we naar verbeteringen in de uitgeefformule.'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken