Hoe effectief zijn roadblocks op radio?

Hoe effectief zijn roadblocks op radio?
  • Media
  • 27 sep 2018 @ 09:10
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekReclameRadio

Welk effect heeft een radio-roadblock? Talpa Media Solutions en mediabureau Zigt hebben samen een testcase opgezet waarbij de effecten van een roadblock voor frequente radio-adverteerders zijn onderzocht.

Bij een roadblock op radio wordt een commercial op exact dezelfde tijd op meerdere zenders tegelijk uitgezonden. Mensen die zappen tussen de zenders krijgen dan op elke zender op dat moment de commercial te horen. Maar wat is nu de toegevoegde waarde van een roadblock? En onder welke conditie is de inzet van een roadblock het meest effectief? 

Uit het uitgevoerde testonderzoek blijkt dat de inzet van een roadblock zorgt voor een significant hogere herkenning van de radiocommercials, zeker wanneer de roadblock in de ochtend of avond wordt ingezet. 

De belangrijkste learnings:

  1. Het effect van roadblocks is duidelijk terug te zien wanneer luisteraars minder zendervast zijn.
  2. Extra effect van roadblocks kan uiteraard alleen optreden als mensen zappen. Mensen die bij één zender blijven hebben ook vaak maar een enkel contact met de commercial, en niet met meerdere contacten op andere zenders.
  3. Exposure met roadblocks zorgt voor een hogere herkenning van de commercial naast reguliere inzet van radiocampagnes.
  4. Vooral in de ochtend- en avondspits is het raadzaam een roadblock in te zetten, zodat luisteraars bij het zappen niet om je commercial heen kunnen. In de auto wordt vaker tussen zenders gezapt dan thuis of op het werk.
  5. Wel kan er lichte irritatie optreden aangezien meer luisteraars in de exposed groep aangeven de commercial te vaak gehoord te hebben. Dit kan ook het gevolg zijn van zwaardere mediadruk in deze groep. Mogelijk gevolg van deze irritatie is een negatievere (merk)perceptie. Een overweging kan zijn om roadblocks in te zetten in periodes zonder zware mediadruk en te voorkomen dat deze kans op wear-out optreedt. 

Contactkansen voor roadblocks

Om de impact van roadblocks in kaart te brengen, zijn twee groepen onderscheiden: radioluisteraars met roadblock-contactkans en radioluisteraars zonder diezelfde contactkans. Deze contactkansen zijn berekend door het mediaschema naast het mediaconsumptiegedrag te leggen. Op deze manier zijn ook contactfrequentie-analyses mogelijk.

Door deze groepen te vergelijken kan de uplift (hogere herkenning) van roadblocks worden toegewezen. In de analyse is rekening gehouden met verschillende contactgroepen, gebaseerd op het aantal zenders en de intensiteit waarmee men radio luistert. Daarbij geldt dat hoe hoger de contactfrequentie is, hoe hoger ook de herkenning van de commercials in het algemeen.

De inzet van een roadblock heeft geen effect op de waardering in rapportcijfers of op de kenmerken relevantie, opvallendheid, 'wekt interesse' en aanzetten tot actie. 

Het onderzoek is over een periode van twaalf weken uitgevoerd. Elke week is één roadblock ingezet met een commercial op maandag, in de ochtend, middag of avond. Als testgroep is ook de optie ‘geen roadblock’ meegenomen, om de verschillen tussen wel of geen inzet van een roadblock goed in kaart te brengen. Voor elke meting is minimaal een N=100 behaald. In totaal hebben 1.390 respondenten aan het onderzoek meegedaan.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken